Ik las een bericht in de krant over brand in een notenbranderij, en vraag me nu af waarom noten eigenlijk gebrandt moeten worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het hangt er vanaf, veel noten zijn rauw giftig en gefrituurd of geroosterd niet meer (omdat het gif dan omgezet is). Pinda's (geen noot maar een peulvrucht) kun je wel rauw eten maar dat is domweg niet lekker.

Dat is om er smaak aan te krijgen.

Een keer in Indonesië kreeg ik ongebrande pinda's. Nou, ik kan je vertellen dat die echt niet smaken! Noten worden meestal licht gebrand om besmettingen op te heffen.

Bronnen:
http://www.jeannesplace.nl/noten.htm

Noten móeten niet gebrand worden, want ongebrande noten zijn volop te koop en erg lekker. Het branden van noten geeft er een aparte smaak aan.

Rauwe noten zijn best te eten (niet smerig, ook niet heel erg lekker), maar gebrande noten zijn zoveel lekkerder! Het branden veranderd iets in de structuur en de smaak komt beter tot z'n recht. Bijvoorbeeld amandelen bevatten gifstoffen als ze nog rauw zijn, en dat proef je (bitter!). Vergis je niet met pinda's, dit zijn geen noten maar peulvruchten. Stel je voor dat je rauwe bonen eet, dat smaakt ook niet, en is ook moeilijk verteerbaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100