Ik las een bericht in de krant over brand in een notenbranderij, en vraag me nu af waarom noten eigenlijk gebrandt moeten worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het hangt er vanaf, veel noten zijn rauw giftig en gefrituurd of geroosterd niet meer (omdat het gif dan omgezet is).
Pinda's (geen noot maar een peulvrucht) kun je wel rauw eten maar dat is domweg niet lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is om er smaak aan te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een keer in Indonesië kreeg ik ongebrande pinda's. Nou, ik kan je vertellen dat die echt niet smaken! Noten worden meestal licht gebrand om besmettingen op te heffen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pinda's zijn eigenlijk peulvruchten, en smaken inderdaad rauw helemaal niet lekker!
Noten móeten niet gebrand worden, want ongebrande noten zijn volop te koop en erg lekker. Het branden van noten geeft er een aparte smaak aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe noten zijn best te eten (niet smerig, ook niet heel erg lekker), maar gebrande noten zijn zoveel lekkerder! Het branden veranderd iets in de structuur en de smaak komt beter tot z'n recht.
Bijvoorbeeld amandelen bevatten gifstoffen als ze nog rauw zijn, en dat proef je (bitter!).

Vergis je niet met pinda's, dit zijn geen noten maar peulvruchten. Stel je voor dat je rauwe bonen eet, dat smaakt ook niet, en is ook moeilijk verteerbaar.