Uit ervaring ja, ik heb dat in Italia gedaan en vervolgens acht maanden in het ziekenhuis gelegen en 48 operatie ondergaan. Dus ik adviseer dit niet te doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vleesetende bacterie opgelopen door dat grapje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje dan heb je wel ontzettende pech gehad! Hoe vaak ik als kind niet stiekem een stukje rauw gehakt gebietst heb als m'n moeder ballen aan 't draaien was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals andere al zeggen hyet risico is hier vele malen kleiner, maar ook niet uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Compresatie plus.
Een lintworminfectie ontstaat meestal door het proeven van rauw gehakt, en in het buitenland door het eten van rauw of ongaar vlees..
13 jaar geleden
Even wat ik denk, niet wat ik precies weet.
Maar volgens mij is het niet direct heel gevaarlijk. Rauwe kip is o.a. door Salmonella veel gevaarlijker.
In feite is filet-american ook rauw gehakt met veel kruiden.
Ik at vroeger ook weleens rauw (net aangemaakt) gehakt (als kind dan). Ben er nooit ziek van geworden.
Waar mijn moeder wel altijd voor waarschuwde, is dat je er wormpjes of lintworm van kan krijgen.
In principe wordt gehakt (en filet american) nauwkeurig gecontroleerd op de aanwezigheid van wormpjes of worm-eitjes. Maar er kan natuurlijk eens wat doorheen glippen.
Maar zo ziek als je van salmonella kan worden, kan je volgens mij niet van rauw (VERS) gehakt worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het dan over Nederland, in het buitenland en zeker middellandse zee landen, zou ik het er zeker niet op wagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in rauw vlees kunnen bacterien zitten waar je erg ziek van kan worden
ook kun je wormen van krijgen
dus beter niets rauw eten en zeker niet met warm weer omdat bacterien zich nog sneller vermenigvuldigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen. In Nederland is de kans op ziektekiemen (lintworm, prion e.d.) niet groot, maar ook niet afwezig. In het buitenland wordt die kans navenant groter. Verder bederft rauw vlees sneller en vormen zich snel giftige stoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het vers is en koel bewaard, kan dat best wel. Je kunt natuurlijk altijd wel moeilijk doen om dit soort zaken, maar zolang je het af en toe doet, kan dat echt geen kwaad. Wel kruiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom kruiden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders zit er geen smaak aan :)))
Daar kun je wormen en nog erger aan over houden , ik zou het niet proberen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gehakt van varkensvlees is veel gevaarlijke dan rundergehakt ivm bacterien .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou mij niet eraan wagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de "goeie ouwe tijd" namen we soms een broodje tartaar met een rauwe eidooier erop. Ik zou dat in deze tijd nooit meer doen. Een ongezond persoon moet dat zeker niet doen, en als je gezond ben en wilt blijven ook niet doen. Het kan goed gaan totdat het fout gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus ook "een klein beetje proeven", het zal er maar nét inzitten. Een soort omgekeerde loterij.

Toegevoegd na 4 minuten:
"Dus ook NIET een klein"beetje..., sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rundergehakt is een magere gehaktsoort en kan zonder gevaar gegeten worden door de liefhebber. Bedenk wel dat runder-en elk soort gehakt, erg bevattelijk is voor bacteriën. Wil je zeker zijn van de kwaliteit van het vlees, koop dan biefstuk (is het lekkerste) en maal het zelf in een gehaktmolen, of vraag aan je slager ofhij het ter plekke even wil doen. De echte keurslagers doen dit wel voor je. De mijne tenminste wel. Ik vind het nl. belangrijk dat mijn tartaar vers is en hij weet dat inmiddels. Een goede slager kent zijn klanten en wil ze graag houden.
amc