Waarom is het toegestaan de begrippen calorie en kilocalorie door elkaar te gebruiken?

Vaak wordt calorie gebruikt waar eigenlijk kilocalorie (1000 calorieën) juist is. Waarom is dit, in bijvoorbeeld reclame-uitingen, toegestaan?

Verduidelijking van de vraag: het gaat om de gevallen waarin men 1 calorie gelijkstelt aan 1 kilocalorie, hetgeen een factor 1000 'vergeet'.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

sommige mensen gebruiken pound per square inch nog...

een calorie is een eenhied die zo klein is dat het geen zoden aan de dijk zet... KiloCalorie is beter dan... maar kilo-calorie is dan weer zo lang.. vandaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap de vraag niet zo goed. Als je het over een pak suiker hebt, mag je zowel zeggen dat het 1000 gram weegt, als 1 kilogram. Daar is niets misleidends aan en beide uitspraken zijn juist.
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat om het gebruik van "1 calorie" terwijl het daadwerkelijk om 1000 calorieën (= 1 kilocalorie) gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
BFM bedoelt dat er gesproken wordt over 1 calorie, als het eigenlijk 1000 calorieën (1 kilocalorie) zijn. Bijvoorbeeld als er wordt gezegd dat een chocoladereep 250 calorieën bevat, terwijl het toch echt 250 kilocalorieën zijn.
AWM
15 jaar geleden
Ah, op die fiets.
Dat zou niet moeten mogen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gebeurt toch :)
De calorie is geen officiële eenheid, de Joule wel. Daarom staat op pakken ook de hoeveelheid kJ (kiloJoule) weergegeven. De calorie en kilocalorie worden vooral gebruikt omdat mensen daar meer aan gewend zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk voor km/u in plaats van m/s als eenheid voor snelheid.