krijg je door roggerbrood en meuslie/creuslie te eten genoeg jodium binnen?

ik eet geen brood maar wel roggerbrood en meuslie/ creuslie en havermout. Maar krijg ik genoeg jodium binnen als ik dit soort produkten eet i.p.v. brood?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je gewoon ook wat groente eet heb je geen extra jodium nodig (tenzij er een atoombom valt).

Een tekort aan jodium komt in ons land vrijwel niet meer voor. (vroeger kon je door een tekort aan jodium 'krop' krijgen). De reden hiervoor is, dat jodium is toegevoegd aan het keukenzout dat we gebruiken (jojozout). Daarmee is het gevaar van jodiumtekort te verwaarlozen. Jodium zit inderdaad in brood, maar ook in diverse soorten groenten en zeevis. Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken.

Jodium fungeert als bouwsteen voor belangrijke stoffen die de schildklier uitscheidt. Om goed te functioneren heeft de schildklier dus jodium nodig. De schildklierhormonen zijn nodig voor een goede groei, de ontwikkeling v.h. zenuwstelsel en de stofwisseling. Jodium zit in zeevis en ook een beetje in eieren. In Nederland zit er van nature niet veel jodium in de voeding. Daarom wordt het toegevoegd aan keukenzout ( jozo) en aan dieetzout met een laag natriumgehalte. Het wordt ook toegevoegd aan bakkerszout voor het bakken van brood. Sinds 1999 mag het ook worden toegevoegd aan broodvervangers zoals; beschuit, knäckebröd, crackers, cornflakes en ontbijtkoek. daarnaast wordt het ook toegevoegd aan het zout dat in vleeswaren wordt gebruikt. De toevoeging aan keukenzout is echter niet meer verplicht.Je moet dus op de verpakking kijken of er jodium aan het zout is toegevoegd. Denk er wel om dat in zeezout nauwelijks jodium zit! In de schildklier zit een grote hoeveelheid jodium waarmee je jaren vooruit kan. Krijg je te weinig jodium binnen, dan merk je dat pas na jaren. Als je geen zout gebruikt waar jodium inzit of wanneer je geen brood eet, loop je het risico op jodiumtekort. Onder weinig brood wordt al verstaan, minder dan 3 sneetjes per dag. Als je dus helemaal geen brood eet moet je dus opletten dat het in de andere producten die je eet is toegevoegd, om geen jodiumtekort te krijgen. Kijk dus op de verpakkingen van je muesli of en hoeveel jodium is toegevoegd. De gezondheidsraad heeft in 2008 nog een rapport uitgebracht, waaruit blijkt dat de meeste Nederlanders voldoende jodium binnenkrijgen, dus zal het wel loslopen. De aanbeveling v.d. Wereld Gezondheids Org. is 150-300 microgram per dag. Heb je last van je stofwisseling en denk je dat dit door te weinig jodiuminname komt dan is er ook van dr Vogel een zuiver natuurlijke remedie voor.nl.tabletten die gemaakt zijn van een zeewiersoort die rijk is aan jodium. Zo`n tablet bevat 0,2 mg. jodium. Dit is de dagelijkse behoefte. Maar normaliter zal je niet gauw een tekort oplopen.

Als je jozo zout (jodiumhoudend zout) gebruikt, krijg je nooit jodium tekort.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100