Ik heb wijnen onder mijn vloer gevonden van 1998, zijn deze nog lekker(der)?

Onder onze vloer vond ik een scala aan wijnen. Vooral Zuid-Afrikaanse wijnen. Zouden deze wijnen nog goed zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De meeste wijnen zijn om direct, rood binnen 2-3 jaar en wit binnen 1-2 jaar, te drinken. Het is een fabeltje dat wijnen van ouder worden beter worden! Dat geldt enkel voor een heel klein percentage van de wijnen. meestal ook die soorten die hoger in de prijs zijn. Als je weet welke wijnen het zijn is het wel op te zoeken, maar supermarktspul en aanbiedingen gedoe, van 6 halen, 4 betalen, vergeet het maar. Dat is bulkwijn. rood zal oxyderen, bruinig worden en azijnig zijn, wit wordt gelig en is dan gemadeiriseerd, niet te drinken. Maar ziek wordt je er niet van, dus probeer het maar, maar 12 jaar is echt heel oud, laat je maar niks wijsmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ze liggen in ieder geval koel, en waarschijnlijk zijn ze nog wel te drinken. Je kan er misschien even mee langs een goede wijnhandelaar gaan en vragen of het nog verantwoord is om de wijn te drinken. of je neemt de proef op de som en opent gewoon een flesje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoe langer de wijn in de fles zit hoe lekkerder ze worden

Toegevoegd na 1 minuut:
dat komt omdat de wijn lang heeft kunnen gisten etc. je hebt kans dat er wel een groter percentage alcohol in zit. uit mijn hoofd zeg ik maximaal 15% omdat als het meer word de alcohol zich zelf vernietigd o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel, want hoe ouder een wijn is hoe lekkerder hij wordt. Tenzij je niet van de smaak houd. Hoe kun je die wijnen trouwens vinden tijdens een verbouwing ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle wijnen zijn bewaarwijnen. Dus het is te hopen dat de verzamelaar van die wijnen een kenner was, dan is de kans groot dat ze er wel beter op zijn geworden. En omdat ze zo speciaal onder de grond liggen is die kans wel groot.
Als het een amateur was die dacht goed te doen, heb je waarschijnlijk pech.
Je ziet , je kunt 2 kanten uit.
Gewoon n paar flessen proeven en je weet het zo, Bedorven wijn is echt niet te drinken, dus je zult daar niet ziek van worden (je stopt wel na de eerste slok
anneliez
13 jaar geleden
Verreweg de meeste wijnen in de handel zijn bedoeld om direct te drinken of maximaal een paar jaar te bewaren. Bewaar je die langer, dan smaken ze in het beste geval alleen maar muf en hoogbejaard. Dat wijn altijd lekkerder wordt door hem te bewaren, is dan ook alleen een heel hardnekkig misverstand.

Als je geluk hebt, is de verzameling aangelegd door een kenner en zijn het echte bewaarwijnen. Anders heb je een smerige verzameling muffe wijn en azijn te pakken.

Wat ik zou doen, is de wijnen gewoon even googlen, als het bekende bewaarwijnen zijn, krijg je hoogstwaarschijnlijk wel wat hits. Let dan wel op wanneer die pagina voor het laatst is bijgewerkt! Natuurlijk kun je ook een fles openmaken. Als de wijn écht slecht is, ruik je dat direct. Ruikt de wijn naar wijn, dan kun je hem proeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als googlen niet werkt, kunje ook nog gorgelen.
Van 1998 is pas 12 jaar, nou dat is zo oud nog niet. Drink jij deze wijnen maar, je zult er echt niet van dood gaan. Maar als je geen wijndrinker/kenner bent is alle wijn vies.
Als je er zelf geen verstand van hebt zou je een echte wijnkenner moeten laten proeven. Je zou Marco Corleone kunnen laten proeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben enige tijd geleden het huis van een oudere dame leeggeruimd, aan gezien ze i.v.m. dementie opgenomen werd in een verpleeghuis.
Behalve een enorme hoeveelheid potten en blikken met allerlei soorten levensmiddelen, bevonden er zich ook meer dan 30 flessen wijn verdeeld over diverse kasten. Slechts 2 flessen 1 van 2006 en 1 van 2005 bleken nog drinkbaar. De rest, die beduidend ouder was,hebben we doorgespoeld, wegens niet meer te drinken. Maar ja het spreekwoord zegt het al: The proof of the pudding, is in the eating. Ik hoop voor je,dat er nog iets drinbaars uit komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst proeven! Er zijn bepaalde druivenrassen die er beter van worden door ze te bewaren onder goede omstandigheden. Ik weet alleen niet welke Zuid-Afrikaanse rassen dat zijn. De enige ervaring die ik er mee heb is dat een pinotage vrij jong op z'n lekkerst is en dat een shiraz (of syrah) en cabernet juist beter kan worden.
Gooi het niet weg als ze niet smaken, je kan er soms nog heerlijke gerechten mee koken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn zeker te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het gewoon proberen, want dat is de beste manier om er achter te komen! Als het niet meer smaakt dan zou ik hem wel weggooien en de volgende fles proberen. Die is dat vermoedelijk bedorven namelijk en dan niet echt meer gezond om te nuttigen... Je ruikt het waarschijnlijk al als je de fles opent als hij niet goed meer is.