Ik wil mijn etensstijl gaan veranderen...

Ik heb een hele tijd erg ongezond geleefd.Alleen maar vet eten in veel pakken bakboter,onregelmatig eten,veel drugs gebruiken.Nu ben ik met de drugs gestopt en ben ik al een heel eind op weg mezelf een gezondere levenstijl aan te meten.Veel bewegen,minder proberen te roken.

Maar ik weet eigenlijk niet hoe ik nu echt mijn lichaam kan ontgiften en echt gezond gaan leven?Hoe moet ik een goed eetpatroon opbouwen,welk soort eten is het beste,het liefst wil ook ook zo weinig mogelijk vlees meer eten,welke vitamines ga ik dan missen en hoe vervang ik die.

En ik heb maar een kleine beurs dus betaalbare ideeen worden op ''prijs'' gesteld;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou eens naar een diëtist gaan. Dit jaar wordt dat toch nog vergoed door de basisverzekering. Een diëtist kan je heel goed helpen met wat een gezonde eetstijl is en hoe je dat kan bereiken op een haalbare manier.

Als je geen vlees eet, moet je even opletten of je genoeg B12 binnenkrijgt.
B12 zit in zuivel, eieren, toegevoegd aan veel vleesvervangers en sojamelk (maar niet aan alle), en je hebt B12-supplementen.

Je moet dagelijks 2.8 microgram B12 binnenkrijgen.

1 glas melk (150 ml) = 0.6 microgram
1 schaaltje yoghurt (150 ml) = 0.6 microgram
1 gekookt ei = 0.6 microgram
1 plak kaas (20 gram) = verschilt per kaassoort, meestal van 0.3 microgram tot 0.6 microgram
verrijkte vleesvervangers = verschilt, meestal 0.15 of 0.38 microgram per 100 gram (en soms 0).
verrijkte sojamelk = verschilt, vaak 0.15 of 0.38 microgram per 100 ml (en soms 0).

Je moet dus wel zorgen dat je meerdere van deze dingen eet op een dag, zodat je bij elkaar opgeteld op minstens 2.8 microgram komt.
Wil je niet zoveel van deze dingen eten, dan kan je ook een vitamine B12-pilletje nemen, of een multivitamine waar B12 in zit, om het aan te vullen.

Voor meer info over gezond vegetarisch eten: zie bron.

Ik zou beginnen met een paar leuke kookboeken te kopen met recepten die jou aanspreken. Of op internet lekkere recepten zoeken, kookboeken van vrienden/familie lenen of hen vragen of ze hun 3 favoriete recepten voor je op willen schrijven, zo krijg je al snel een hele voorraad met lekkere recepten.

Hoe lekkerder het gezonde eten is, hoe meer kans dat je het volhoudt om gezond te blijven eten. En als je al gestopt bent met drugs en probeert te minderen met roken, vraag je al behoorlijk wat van je wilskracht. Saai voedsel is dan waarschijnlijk teveel gevraagd van jezelf (en gezond voedsel hoeft absoluut niet saai te zijn, maar als je niet gewend bent gezond te koken, is het dat soms wel - totdat je leert hoe je lekker én gezond kan koken)
Experimenteren met kruiden en specerijen is ook een aanrader, die kunnen je voedsel een stuk lekkerder maken, zonder dat er veel calorieën inzitten.

En ik zou zorgen voor andere fijne manieren om te genieten, zodat je het genieten minder uit drugs, roken en voedsel hoeft te halen. Dus leuke uitjes plannen, regelmatig jezelf lekker laten masseren, naar de sauna, zwemmen als je daar van houdt, etc.

Toegevoegd na 22 seconden:
Oja, en mijn complimenten dat je zo goed bezig bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

kijk u eens op de site van het voedingscentrum;
www.voedingscentrum.nl
hier staan een boel nuttige tips en veel informatie over een gezonde levensstijl.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
eerst wil ik je complimenteren met je keus voor een gezonde levensstijl en ook met een kleine beurs kan je heel wat hoor en je hoeft niet elke dag vlees te eten om aan je vitamienen te komen

i pv vees zou je een eitje kunnen bakken

koop een tahoe in de toko laat die uitlekken en snijdt hem in plakken en dan bakken in de zonnebloem olie en dan met zout en peper
een tahoe kost rond een euro

je kan bij de supermarkt ook wel kant en klaar producten kopen die van tahoe zijn gemaakt maar het is erg prijzig

maak een bonen salade
bonen zijn een goede vlees vervangers

tuinboontjes
mais
knoflook
beetje ui gesnipperd
beetje sla
tuinkruiden bvb italiaanse

hussel de boel maar lekker door mekaar met een beetje olijfolie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het boek 'De natuurlijke gezondheidswijzer' van Henny de Lint kan je eigenlijk alles vinden wat je nodig hebt om je eetstijl te verbeteren. Ook welke vitamines je nodig hebt als je geen/heel weinig vlees eet.
Over het ontgiften; ik zou je als natuurgeneeskundige wel aanraden om niet meteen te ontgiften; je lever en eventueel andere organen hebben een flinke klap gehad door de drugs en het vet.
Je moet de lever eerst opbouwen voor je ontgift, anders is de klap te hoog. Dit kan je doen met thee / tinctuur van Mariadistel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor betaalbare ideeën maak je al een goede keuze door minder vlees te gaan eten, vegetarisch eten is (zolang je geen dure kant-en-klare vleesvervangers gebruikt) al snel een stuk goedkoper.

Over vitaminen hoef je je geen zorgen te maken zolang je niet veganistisch (dus zonder enige dierlijke producten) gaat leven. Over vegetarisch eten wordt vaak heel moeilijk gedaan, maar de realiteit is dat je in een westerse maatschappij eerder te veel dierlijke producten binnenkrijgt voor je gezondheid dan te weinig. Zolang je wel melkproducten gebruikt (bijvoorbeeld 's ochtends een schaaltje yoghurt en 's middags een plak kaas op je brood) kom je niets tekort, al zou je überhaupt geen vlees eten.

Voor het avondeten is het zeker niet nodig om vlees altijd door iets anders te vervangen. Er is niets mis met een maaltijd van rijst, gewokte groenten en een beetje sojasaus. Wanneer je het vlees wel door iets anders vervangt, hoef je niet voor officiële vleesvervangers te gaan. Producten die ook veel eiwitten bevatten zijn bijvoorbeeld paddenstoelen, zoals al gezegd zuivel, bonen, noten en pitten. Avocado bevat ook behoorlijk wat eiwit, en bovendien gezonde vetten en vitamine B6. Ijzer hoef je niet uit vlees te halen, dat kun je ook binnenkrijgen met groene groenten.

Een voorbeeld: Je kunt een heerlijke vegetarische wrap maken met bonen, paprika en aubergine, wat geraspte kaas eroverheen strooien, en er een salade bij eten met ijsbergsla, tomaten, mais en avocado. Of als je een keer net iets minder gezond wilt doen (nog steeds veel gezonder dan een vette kant-en-klaarhap) de avocado niet in de salade doen maar er guacamole van maken en oppeuzelen met tortillachips. Komt geen vlees of vleesvervanger aan te pas, ziet er op het eerste gezicht misschien zelfs uit als een snack, maar is een prima volwaardige maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je over geen enkele vitamine zorgen hoeft te maken, klopt niet. Je moet behoorlijk wat dierlijke producten of verrijkte producten eten, wil je genoeg B12 binnenkrijgen (zie mijn antwoord voor cijfers). Met een schaaltje yoghurt en een plak kaas krijg je absoluut niet genoeg B12 binnen.
Je hebt natuurlijk wel een voorraad, dus je kan het wel een tijdje uithouden zonder problemen, maar op den duur kan dat echt kwaad. Een B12-tekort kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken.
Ik zou je ook als tip mee willen geven om veel veel veel water te drinken. Water zorgt ervoor dat afvalstoffen je lichaam uit gaan en zuivert hierdoor dus je lichaam goed!