Waarom verkopen ze in de supermarkt witte eieren in doorzichtig wegwerp plastic?

Bruine eieren worden verpakt in gerecycled karton dat kan bij witte eieren toch ook met de opdruk wit.

3 jaar geleden
2.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Ik kan bij de super markt beide in karton kopen weet niet welke super jij komt?
Emile
3 jaar geleden
Bij de PLUS liggen ze helemaal onderaan in PLASTIC
ronron1212
3 jaar geleden
@Dat zijn waarschijnlijk dus goedkope eieren.
TurfGraver
3 jaar geleden
"Ze" verkopen witte eieren ook wel in karton. Afhankelijk van wie "ze" zijn.
Inekez1
3 jaar geleden
Je bent niet de eerste die zich dat afvraagt:
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/678297/supermarkten-witte-eitjes-wegwerp-plastic/ Iemand stelde de vraag aan AH en kreeg een (in mijn ogen) kul-antwoord: omdat de klant dan kan zien dat het om witte eieren gaat. Van de bruine eieren zijn tegenwoordig wel 10 varianten te koop: maiseieren, graseieren, vrije uitloop, scharrel, biologisch, grote XL eieren, M/L of juist S/XS eieren. En dat in diverse merken per supermarkt. Allemaal info op de buitenkant van het doosje. Maar als er witte eieren in zitten zou dat niet op het doosje kunnen staan?
https://twitter.com/albertheijn/status/1248555512679010304
ronron1212
3 jaar geleden
Volgens mij zijn dat gewoon legbaterij eieren. De witte en de bruine zitten in de bruine doosjes met allerlei omschrijving zoals Inekez1 aangeeft.
Utrecht
3 jaar geleden
https://www.foodiesmagazine.nl/nieuws/gespot/verschil-tussen-witte-en-bruine-eieren/
Witte eieren zijn een stuk goedkoper. Als we aan de boeren vragen waar dit verschil vandaan komt, antwoorden ze dat de twee verschillende eieren voor hetzelfde geld verkocht worden aan de supermarkten. Het zou hoogstens een halve cent op één ei moeten verschillen. Kunnen we dan concluderen dat er een grotere marge wordt gemaakt op het bruine ei? Dat antwoord probeert elke supermarkt te ontwijken in het programma. Maar het lijkt onvermijdelijk. Aan de prijs van de boer zal het niet liggen. Aan de verpakking misschien, of wellicht aan ons vooroordeel dat één van de twee beter zou zijn. En als we het de boeren vragen, dan is dat zeker niet zo!
SentWierda
3 jaar geleden
Herhaling van een eerder gestelde vraag. Op 13 april 2020 is deze vraag al gesteld. En uitvoerig beantwoord door SimonV. Plus een verwijzing naar een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde.
De vraag was toen: Waarom doen supermarkten de witte eitjes in het wegwerp plastic in plaats van karton?
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/678297/supermarkten-witte-eitjes-wegwerp-plastic/
Z512099
3 jaar geleden
De witte eieren in plastic verpakt zijn de legbatterijeieren, plofeieren dus.
paulus811
3 jaar geleden
@Z512099, en wat zijn witte eieren in karton dan? De verpakking en kleur van een ei zeggen helemaal niet over het dierenwelzijn.

Antwoorden (1)

Collega-vraagbeantwoorder Simon V heeft op de verpakkingskwestie op 13 april 2020 het volgende geantwoord:

De supermarkt wil liever dat je bruine eieren in een duurdere kartonnen verpakking koopt. Dat levert ze acht cent meer per ei op, terwijl er geen smaakverschil met de witte eieren is.
Onderaan het schap vind je daarom witte eieren in een onaantrekkelijke plastic verpakking.

Einde citaat. Uit commerciële overwegingen dus.
.
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Dat roept de vraag op.... waarom zijn bruine eieren duurder dan witte ? Of begrijp ik het antwoord verkeerd ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ah.... https://www.welingelichtekringen.nl/natuur-en-milieu/1571318/waarom-zijn-bruine-eieren-duurder-dan-witte.html#:~:text=Is%20de%20oorlel%20wit%20dan,meer%20voor%20een%20bruin%20ei. Omdat we denken dat ze beter zijn, zijn we bereid meer te betalen en dat weten supermarkten. Daarom vragen ze gemiddeld 7 tot 8 cent meer voor een bruin ei.