Is ei goed gaar in lavacake als die nog behoorlijk vloeibaar is?

We hebben vandaag lavacakes gegeten, maar ze waren nog behoorlijk vloeibaar. Ik weet dat er eieren in lavacakes zitten, dus ik vroeg me af of die dan wel goed gaar waren geworden. Alleen het buitenste randje was namelijk niet vloeibaar. Weet iemand dit toevallig?

2.7K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat ligt aan het bakproces. Hoe lang heb je op welke temperatuur en in wat voor cakevorm de lavacake gemaakt? De eidooier moet wel minimaal gepasteuriseerd zijn.

Antwoorden (1)

Een lavacake hoort inderdaad vloeibaar van binnen te zijn, maar niet rauw. Je kan zien of de vulling en cake voldoende gaar zijn door te letten op de volgende kenmerken:

- De randen zijn rondom gaar.
- Het midden is gerezen, maar niet te gezwollen en rechtop.
- De cake is een beetje zacht, maar niet wankel.