*Eén ei kun je vervangen door 50 gram appelmoes of een halve, liefst goed rijpe, gepureerde banaan in zoete gerechten als bindmiddel en verdikkingsmiddel.

*In hartige gerechten kun je in plaats van één ei 50 gram tomatenpuree, aardappelpuree of pompoenpuree gebruiken, maar ook 2 eetlepels maïzena, aardappelzetmeel of kikkererwtenmeel gemengd met 2 eetlepels water.

*Een ander bindmiddel dat zeer geschikt is voor zowel zoete als hartige gerechten, is gemalen lijnzaad. Dit wordt ook wel flax egg genoemd. (zie bron)
Lijnzaad werkt goed in bijvoorbeeld taartdeeg (ook te gebruiken in deze appeltaart, gebruik dan wel iets minder van de vloeibare margarine).
- - -
N.B.
Kant-en-klare eivervanger is ook een goed en makkelijk rijsmiddel. De bekendste is No-egg en is te koop bij natuurvoedingswinkels en Jumbo. No-egg kun je ook voor andere toepassingen gebruiken. Zo kun je er ook plantaardige schuimpjes van maken door de aanwijzingen op de verpakking te volgen.
Toegevoegd op 04 januari 2021 10:43: tekst