Waarom zijn aardbeien zo kort houdbaar?

Tomaten blijven soms wekenlang goed, maar als ik aardbeien koop, zitten er zelfs in het doosje vaak al een paar zachte exemplaren tussen.

Naar mijn idee zijn ze ook duurder dan tomaten.
Klopt dat en zo ja, wat is dan de reden daarvan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GOEIE VRAAG PLUS

Het beste antwoord

Een aardbei is een product dat heel erg kwetsbaar is.
Een aardbei is groen en stevig ,en rijpt binnen een paar dagen.
Het begint al bij het plukken,dat moet je voorzichtig doen met je nagels de steeltjes doorknijpen.
En ermee schudden en gooien is al helemaal uit den boze.
De aarbei is gewoon een bewerkelijke groente en het blijft nog steeds handwerk om ze te oogsten ,vandaar dat de prijs duurder is dan tomaten.
Het lekkerste is de aardbei vers geplukt van het land,daar kan die van de supermarkt gewoon niet tegen op.
Omdat ze dan vaak veel te lang onderweg zijn naar de consument.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De houdbaarheid wordt mede bepaald door de stevigheid van een vrucht. Het velletje van de aarbei is erg kwetsbaar en kan snel deuken, nutsen of scheurtjes krijgen. Hierdoor gaat de vrucht sneller schimmelen. Dit kan dus al in het doosje gebeuren als je ze koopt.
Tomaten zijn minder kwetsbaar door het stevige velletje.

wat betreft de prijs deel ik je gevoel, maar kan niet onderbouwen waarom ze duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zachter het fruit, hoe kwetsbaarder, dus korter houdbaar. Zo ook met frambozen, bramen en bessen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardbeien zijn kwetsbare vruchten die snel beschimmelen. Als je ze niet onmiddellijk wilt gebruiken dan kun je ze het beste, met kroontje, in de koelkast bewaren. De steeltjes mag je pas verwijderen als je ze gewassen hebt en de aarbeien wilt gaan eten. Doe je dit niet dan worden de aardbeien slap. Laat ze ook niet in het water liggen, dat zou de smaak beïnvloeden. Met wat peper en enkele druppels balsamicoazijn versterkt u het aroma van de aardbei. Ook het sap van een sinaasappel geeft dat effect..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aarbeien zijn hele kwetsbare vruchten met slechts een heel dun velletje en als ze goed rijp zijn met nog eens heel zacht vruchtvlees.
Wat zeker helpt is ze koel maar ook vooral droog te bewaren.
Dus hoog en voorin de koelkast.
Controleer ook op plekjes in de vruchten en haal ongave vruchten meteen weg. Dek ze wel af maar niet luchtdicht.
Doe ze niet in zakjes maar in bakjes om beschadiging tegen te gaan. Als je merkt dat schimmel begint, dan meteen en voorzichtig met veel koud water spoelen in een vergiet of zeef en daarna afdeppen met keukenrol.
Neem voor lief dat de aardbei zo kwetsbaar is want dat is een van de eigenschappen die een aardbei zo lekker maakt en bedenk dat je geen vers fruit koopt om te bewaren maar om op te eten, koop dergelijk fruit dan ook vlak voor het het wilt gebruiken en als je wat over hebt valt er vast nog iets te bedenken om daar mee te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KOPEN, BEWAREN, SCHOONMAKEN
Verse Hollandse aardbeien zijn er van maart tot begin oktober. Ze moeten er zo uitzien dat u er niet vanaf kunt blijven: glanzend, gaaf (gekneusde en overrijpe aardbeien gaan snel schimmelen) en droog. Verse aardbeien kunt u het beste uitgespreid bewaren. Op een koele plaats 1-2 dagen; in de koelkast 3 dagen. Was de aardbeien voor het konsumeren voorzichtig, nooit onder een stromende kraan. Dit geeft kneuzingen en gaat ten koste van de geur en de smaak. Het beste kunt u de aardbeien op een vergiet leggen en deze in eenbak met water op en neer bewegen. Hoe kouder het water, des te steviger blijft de aardbei. Droog ze voorzichtig met een doek. Aardbeien voor garnering houdt u heel mooi door ze even in ijskoud water te dompelen en vervolgens op een doek te drogen. Verwijder het kroontje pas na het wassen met de punt van een mesje, met duim en wijsvinger