Is een plastic vershoudbakje met deksel echt lucht- en vochtdicht voor lange tijd?

Ik moet iets voor lange tijd absoluut lucht- en vochtdicht bewaren. Is een plastic vershoudbakje met deksel zoals op de foto echt goed dicht of komt daar na verloop van tijd toch lucht en vocht doorheen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik heb zo'n glazen bak met plastic klikdeksel van de Ikea, bewaar ik al geruime tijd geopend pak DAS klei in, en die is nog steeds goed.

Antwoorden (2)

Nee, als je het bakje sluit zit er ten eerste al lucht bij waardoor alles wat je erin stopt nog steeds kan gaan schimmelen. Ook is de rand van zo een bakje meestal niet 100% luchtdicht. Als je voedsel wilt bewaren is dit bakje een slecht idee. Zoek anders wat video’s over doomsday preppers op. Die hebben erg creatieve manieren om voedsel voor bijna oneindig te bewaren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het ene bakje is van betere kwaliteit dan het andere; dit lijkt mij een hergebruikt bakje? Als je het bakje goed vol doet kan er niet zoveel lucht meer bij (wel zorgen dat het deksel nog goed aansluit en niet bol staat). V.w.b. vocht zal het ook liggen aan hoe vochtig de omgeving is waar je het bewaart, en of het "spul" wat je erin stopt vocht aantrekt. Verder zou je nog een extra bescherming in kunnen bouwen door de rand tussen bakje en deksel met bijv. ducttape dicht te plakken (als ik de vorm van dit bakje zie lijkt dat lastig..), en / of het geheel in een goed dichte plastic zak te bewaren. Ik zou zelf eerder kiezen voor een glazen pot met metalen deksel (en dan ook goed vol doen, etc.), dat sluit beter vochtdicht af dan plastic, over het algemeen...)