Wat zijn cereals?

Aangezien dit word aanbevolen als ontbijt om je cholesterol te verlagen " als die te hoog is".

Ik denk zalf aan cornflakes, maar dit lijkt mij niet echt goed vermenkt met melk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ontbijtgranen, zoals muesli, brinta en havermout. Cornflakes horen hier niet bij die worden namelijk van maisgemaakt. Toegevoegd na 4 minuten: I stand corrected! Mais is idd ook een graan dus cornflakes voldoet aan de eisen.

Cereal is cornflakes, maar van cereals heb ik nog nooit gehoord

Ik dacht het ook maar het is gewoon graan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Graan Toegevoegd na 13 minuten: Overdenking: Als het gaat om gezond en cholesterol verlagen zijn ontbijtgranen en de gebruikelijke mengsels niet zo voor de hand liggend. Onverwerkt graan zonder melk/suiker/whatever lijkt me altijd gezond.

Cereals is het Engelse woord voor granen, en dan met name ontbijtgranen. Daar vallen cornflakes wel ook onder. Maar er zijn ook gezondere wholemeal cereals, gemaakt van volkoren vlokken.

Vooral in Amerika is het al generaties lang de gewoonte om als ontbijt 'Cereals' allerlei gebruiksklare graanproducten, meestal samen met warme- of koude melk te eten. Waar wij een boterham gewend zijn te nemen bij het ontbijt, komt bij hen de doos cereals op tafel. Omdat deze gewoonte is overgewaaid naar Europa is de naam 'Cereals' gebleven, zoals bij vele producten die vanuit het buitenland geïntroduceerd en gebleven zijn. Denk aan de Müsli uit Zwitserland. Kellogs introduceerde de Cornflakes en ze blijven ook zo bekend en niemand zal weten wat bedoelt wordt indien men naar 'maïsvlokken 'zou vragen. Intussen zijn er vele soorten op de markt en voor ieders smaak. Heel veel mensen houden van een zoete smaak, vooral kinderen en daarop is handig ingespeeld door ontbijtgranen producenten als bijv. Kellogs. Kinderen die slechte eters zijn, lusten vaak wel iets zoets omdat dit met snoep associeert. Ouders hebben dan het idee dat ze toch granen en zuivel binnenkrijgen. Ze vergeten echter dat ze hiermee ook veel suikers binnenkrijgen. Vaak worden ze zelfs 'lekker'gemaakt met een laagje honing, karamel of chocolade en kunnen we zeker bij het gezondheidsaspect een dikke vraagteken plaatsen. Het gevarieerde 'gezond broodontbijt' levert over de gehele lijn de beste voedingsstoffenvoorziening, zowel voor eiwitten, kalk, ijzer en vezels. voor B vitamines ook nog behoorlijk. Het vetgehalte is hoger dan in het cerealsontbijt, maar blijft binnen de aanbevelingen (lager dan 30% energie)door gebruik van halfvolle zuivelproducten. Het müsli-ontbijt benadert de aanbreng van voedingsstoffen zoals in het gewone broodontbijt, maar is vetarmer en energiearmer. Het cornflakes-ontbijt brengt beduidend minder eiwit en vezels dan een ontbijt met bruin brood of müsli en het gehalte aan suiker is het hoogst. Voor ijzer en B vit.is het peil behoorlijk dankzij de 'aanrijking' die toegevoegd is. Het ontbijt met witbrood is nog het minst gezond qua aanbeveling 'gezonde voeding'. Meer vet, hoog verzadigd vet, veel suiker, weinig ijzer en B-vit. minder vezels dan in bruin brood en müsli, maar toch meer vezels dan in het cornflakes ontbijt. Een cereal-ontbijt verlaagt het vetgehalte drastisch, wat meestal wel een voordeel is. Volwaardige en niet gesuikerde graanvlokken op basis van tarwe of havermout zijn te verkiezen boven gesuikerde, omwille van een betere eiwit- en vezelvoorziening en een lager suikergehalte.

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...

Cereals zijn ontbijtgraanproducten, zoals cornflakes. Cholesterol is geen ziekte maar een stof die je hard nodig hebt voor allerlei lichaamsfuncties, zoals de aanmaak van hormonen, vitamines en speelt een cruciale rol bij het herstel van het lichaam. Laat je niets wijsmaken. Die geraffineerde graanproducten zijn juist een aanslag op je gezondheid waardoor er ziektes ontstaan waarbij je je cholesterol hard nodig hebt voor je lichamelijke herstel. Ze verhogen vooral het VLDL, oftewel de triglyceriden, waardoor je een ongunstiger verhouding krijgt tussen het HDL en het totaal cholesterol. Neem liever een volkorenboterham met fatsoenlijke boter en een plak kaas, een eitje of wat vleeswaar. Een bord havermout voedt ook goed, waardoor je een poos daarna geen honger hebt. Als principe kun je hanteren dat volwaardig voedsel, dus zo min mogelijk bewerkt, beter voor je gezondheid is dan al die kant en klare fabrieksproducten. Dat uit zich uiteindelijk ook in betere cholesterolwaarden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100