Xanthaangom zit ook in kauwgom, het zorgt voor een betere stuctuur van de kauwgom. hierdoor wordt het harder maar ook smeuïger. waarschijnlijk moeten de american pancake’s wat smeuïger worden :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@LG
Wat bedoel je met smeuïg en wat met structuur. Xanthaamgom is een bindmiddel. Zoals jij b.v.(?) aardappelmeel of maizena gebruikt om sausjes te binden wordt xanthaangom gebruikt in de industrie als bindmiddel.
Als je pancake niet luchtig en dik genoeg is, kun je net als Dr. Oetker xanthaangom toevoegen.
Heb je geen xanthaangom in huis, voeg dan een banaan toe
SimonV
3 jaar geleden
Xanthaangom (een polysaccharide, zoals zetmeel en xylaan) wordt industrieel veel gebruikt als bindmiddel. Veel bakproducten worden gebonden door het zetmeel uit de verwerkte granen en eventueel mais, maar om de producten stabiel te houden en niet teveel te laten uitdrogen wordt extra xanthaangom toegevoegd. Je komt het dus niet alleen tegen in pancakes, maar ook in verpakkingen van broodmeel, cakemeel, vlasoorten (zuivel) en dan meestal als alternatief van arabische gom (ook een polysaccharide).
Xanthaangom wordt nog niet zo lang gebruikt als bijvoorbeeld Arabische gom, maar door de hoge stabiliteit voor de pH en temperatuur en door het beter kunnen controleren van het productieproces wordt het tegenwoordig veel toegepast. Xanthaangom kan al bij een kleine hoeveelheid (ongeveer 1%) een grote verhoging van de viscositeit van een vloeistof veroorzaken en wordt minder viskeus wanneer er een grotere kracht op wordt uitgeoefend (thixotropie).