Wie weet wat het voorwerp op de foto is, het komt uit de keuken en heeft een diameter van ca 20 cm?

Het komt uit de keuken van mijn overleden moeder. Diameter 20 cm. Is volgens mij geen spatdeksel, maar hoort in of bij een bepaalde pan. Plateautje om voedsel wat bereid moet worden te stomen????

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Dit lijkt op een stoomdeksel.
Die leg je op een pan, om de stoom te laten ontsnappen terwijl je het voedsel kookt.
3 jaar geleden
Dit is een stoombodem. Deze leg je op de bodem van een pan, water er in tot net onder de plaat, en dan kun je boven de bodem je voedsel stomen. de stoombodem zorgt er voor dat er geen water-spetters bij het voedsel komen. Volgens mij hoort er ook nog een mand bij die boven in de pan komt hangen, waarin het te bereiden voedsel.
Het is dus eigenlijk een onderdeel van een oude stoompan.
jc54
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een stoombodem is het meest logische want het 'handvat' zal ik maar zeggen lijkt ook van metaal te zijn. Als je het als deksel zou gebruiken zou het niet fijn zijn om dat van de pan af te halen..
Het is een anti-spatdeksel en afgietdeksel voor op b.v. de koekenpan en bij het afgieten op andere soort pnnen. De verschillende diameters die als ringen op de deksel zijn aangegeven zijn ervoor, dat de deksel op meerdere maten koekenpannen past.