Waarom doen supermarkten de witte eitjes in het wegwerp plastic in plaats van karton?

Was voor de Pasen in de supermarkt voor eitjes om te koken en te kleuren en zag toen het verschil met de bruine eieren. Je kunt toch ook witte of bruine op de doos zetten.

4 jaar geleden
4.1K
Annswers
4 jaar geleden
Mooie vraag
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Keuringsdienst van waarde heeft hier ook een uitzending over gemaakt; https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/09-04-2020/KN_1713475

Antwoorden (1)

De supermarkt wil liever dat je bruine eieren in een duurdere kartonnen verpakking koopt. Dat levert ze acht cent meer per ei op, terwijl er geen smaakverschil met de witte eieren is.
Onderaan het schap vind je daarom witte eieren in een onaantrekkelijke plastic verpakking.
.
Wat bepaalt de kleur van het ei? Het kippenras. Aan de oorlel van een kip kun je zien wat voor kleur zijn eieren zijn. Kippen met een rode oorlel leggen bruine eieren. Is de oorlel wit dan krijg je witte eieren.
In Nederland eten we liever bruine eieren dan witte. We denken dat ze gezonder zijn en dat de kip een beter leven heeft. Dat is niet zo: de kippen die witte eieren leggen hebben per kilo eieren die zij produceren minder voer nodig. Daardoor is de CO2-voetafdruk circa 5 procent kleiner. Dat heeft vooral te maken met het voer: de productie, het telen van de grondstoffen (granen, maïs en de soja) en het transport.
Maar als bruine eieren niet gezonder of meer verantwoord zijn, waarom zijn ze dan duurder? Omdat we denken dat ze beter zijn, zijn we bereid meer te betalen en dat weten supermarkten. Daarom vragen ze gemiddeld 7 tot 8 cent meer voor een bruin ei.
In bijvoorbeeld Zweden zijn witte eieren juist favoriet…
SimonV
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Kippen die witte eieren leggen leven ook langer. Is pas nog een uitzending van de Keuringsdienst van waarde aan gewijd.