Hoe herken je nep of imitatiekaas op een markt dus zonder etiket?

Ik heb de laatste tijd een paar keer op diverse markten kaas meegekregen die nergens naar smaakt en bij bestudering wat vreemd oogt.

4 jaar geleden
2.5K
tinus1969
4 jaar geleden
Toch vooral zelf uitproberen wat je lekker vindt. Laat ook merken aan de verkoper dat je kritisch bent; sommige marktkooplui verkopen nou eenmaal goedkope rommel.
paulus811
4 jaar geleden
Vraag altijd om boerenkaas, dan is de kans veel groter dat je lekkere kaas meekrijgt. En inderdaad eerst proeven, dat is meestal geen probleem en zeker op de markt niet.
paulus811
4 jaar geleden
Overigens is kaas die jij niet zo lekker vindt niet meteen 'nepkaas'. Nepkaas wordt voorzover ik weet alleen op fabriekspizza's gebruikt, maar niet in stukken verkocht.

Antwoorden (1)

Bij een kaasboer (in een winkel of op de markt) is het niet ongebruikelijk om eerst een klein stukje kaas te proeven voor je het koopt. Vraag in het vervolg gewoon of je even een stukje mag proeven. Bekijk en voel de textuur voor je het in je mond steekt. En geef ook expliciet aan dat je echte natuurkaas wil en geen kaas die bestaat uit of vermengd is met imitatiekaas. Ook zonder etiket moet een kaasboer weten wat hij verkoopt. De nepkaas wordt ook wel analoogkaas of Melta genoemd.