Kan ik gebakken aardappelen met spinazie invriezen?

Ik heb net gebakken aardappelen met Haloumi en verse spinazie gemaakt maar de portie blijkt veel groter dan gedacht. Daar kunnen 2 mensen van eten....
Nu heb ik al vaak gehoord dat je spinazie net mag opwarmen. En ik vraag me ook af of gebakken aardappelen nog lekker zijn als je ze opwarmt na invriezen.
Dus: kan ik dit gerecht invriezen of moet het de vuilnisbak in?

4 jaar geleden
4.7K
Amadea
4 jaar geleden
Niet invriezen maar in de koeling bewaren en morgen of overmorgen opeten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oude gebakken aardappelen kun je weer opbakken in een beetje zonnebloem- of olijfolie, zodat het weer knapperig wordt. Spinazie wel/niet invriezen ivm nitriet was een eindeloze discussie. Momenteel is het geen punt meer.
Halumi is mij onbekend, weet ik niet.
Bewaren 1 à 2 dagen in de koelkast lijkt geen probleem.

Antwoorden (2)

Mag je spinazie opwarmen en/of invriezen?
Ja, dat mag. Het is wel belangrijk dat je restjes spinazie na de eerste bereiding snel laat afkoelen en in de koelkast bewaart, bij 4 tot 7 graden Celsius. Zo krijgen bacteriën die de potentieel schadelijke stof nitriet produceren, minder kans om te groeien. Bewaar restjes nitraatrijke groente niet langer dan 2 dagen in de koelkast en geef ze niet aan kinderen die nog geen 6 maanden oud zijn. Invriezen van spinazie mag overigens ook gewoon.
Gebakken aardappelen invriezen gaat niet goed; worden ze erg slap van. Gewoon even opbakken in de koekenpan gaat wel goed, zeker een of twee dagen later.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
liveisgreat
4 jaar geleden
het probleem is: het is een eenpansgerecht. Heel lekker trouwens. Aardappelen bakken met Haloumi en er dan verse spinazie doorheen scheppen en snel roerbakken zodat de aardappeltjes niet slap en waterig worden.
Dus invriezen is blijkbaar geen optie. Maar interessant om te lezen dat men verse spinazie toch wel mag opwarmen. Ik gooi hem altijd weg als ik er over heb.
Het advies om spinazie niet weer op te warmen, stamt uit de tijden dat men nog geen koelkast had. Zo'n restje spinazie stond dan soms dagen op het aanrecht en de bacteriën hadden zo vrij spel om zich te vermeerderen en zo nitriet te vormen tot het weer werd opgewarmd. Nitriet werd toen als toxische stof gezien. Inmiddels is door onderzoek vast komen te staan dat bij consumptie van nitraatrijke groente, de risico’s voor de gezondheid echter verwaarloosbaar klein zijn. Het advies is allang weer achterhaald en je kunt nitraatrijke groenten gewoon weer opwarmen.

Je kunt dus rustig dit eenpansgerecht gewoon invriezen. De halloumi zal goed blijven en ook de gebakken aardappelen kan je gewoon weer opbakken met de rest.
amc