Hoeveel kcal zit er in mijn soep?

Ik zou graag willen aankomen en daarvoor moet ik de calorieën die ik eet bijhouden. Er staat op de verpakking zelf dat de inhoud 70 gram is. Per 100 gram is het 225 kcal. En per portie is het 371 kcal. Dus... Wat is nou het echte aantal kcal die ik binnen krijg dan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
Erna55
4 jaar geleden
Welke soep is het ? Een zakje? Dan kan het zijn dat de caloreën per bereide portie wordt berekend, dan natuurlijk meer water bevat.
Thecis
4 jaar geleden
@erna55
water zelf heeft geen calorische voedingswaarde. dus als er meer water in zit, heeft dat totaal geen invloed op de hoeveelheid calorieen. Voor de vraagsteller, is het wellicht mogelijk om een plaatje van de verpakking (en dan met name waar we de calorieen kunnen zien) toe te voegen. Er lijkt nu namelijk een discrepantie in te zitten (1 portie zou meerdere zakjes moeten bevatten zoals het er nu staat).
Erna55
4 jaar geleden
Water draagt wel bij aan het gewicht.
De inhoud van het zakje is 70 gram. Per 100 gram soep (70 gram droog plus water ) is het 225 kcal.
Thecis
4 jaar geleden
@erna
Dan maakt het nog steeds niet uit voor de caloriache waarde. De calorieën zitten niet in het water.
Je hebt wel gelijk dat in het pakje van 70 gram minder gewicht zit dan in iets in 100 gram. En dat verschil zou water kunnen zijn. Echter, dan zou je evenveel calorieën moeten hebben voor 100 gram als voor 70 gram. En a) weten we dat niet en b) is dat niet de standaard hoe het berekend wordt...
Om duidelijkheid te krijgen zouden we moeten zien wat er op het pakje staat. Vandaar dat ik om een foto vroeg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi het gaat om good noodles groenten van unox
https://www.vanhiltendirect.nl/artikel/28082/unox-good-noodles-groenten-11-zakjes.html

Antwoorden (1)

Per portie 371 kcal.

Dus als het van die aanmaakzakjes zijn. En je gooit 1 zakje in een kom, dan maakt het niet zoveel uit hoeveel water je er in gooit, het is en blijft 371 kcal.

Je stelt dat het per 100 gram is, maar ik weet haast zeker dat je je vergist. Zulke waardes worden vaak per 100 ml berekend.
Een portie zal op 165 ml berekend zijn.

100 ml= 225 kcal
165 ml= 371 kcal (en dat is dus gelijk aan een zakje of portie)
====
Hier een vergelijkbaar product:
https://www.cupasoup.nl/product/91
===
Na nog wat vergelijken en denken neem ik aan dat het 371kJ is en dus ~88kcal per portie.
De genoemde 70 gram inhoud is droge stof, waarschijnlijk meerdere zakje in een doosje.
De 100 gram/100ml is aangemaakte soep.
Toegevoegd op 16 oktober 2019 10:28: tekst
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Er klopt iets niet. Kan in de vraag zitten of in het antwoord.
Per 100 gram is het 225 kcal. Inhoud is 70 gram. Dan kan je nooit op een portie uitkomen van 371 kcal. Of een portie is gebasseerd op meerdere zakjes...
SimonV
4 jaar geleden
+
Ik denk dat het een typefoutje van VS is of zetfout op het pakje. 100 gram zal 100 ml moeten zijn.
Op zich vreemd: als ik 100 ml water aan het hele zakje toevoeg komt dit neer 371 cal. per 100 ml.
LeonardN
4 jaar geleden
@SimonV
Je begrijpt dan het idee van de 100ml niet. Je pakt een zakje en zorgt dat de soep 165ml wordt.
Je roert goed
Je gooit 65 ml weg.
Meet nu hoeveel kcal je over hebt. (je kan het ook berekenen, als je het voor 165ml weet). Die 100 ml zal een waarde zijn die gegeven moet worden. Het staat altijd op een verpakking. De fabrikant heeft voor zijn verpakking een bepaalde mengverhouding voor ogen. @Thecis
De vraag klopt denk ik niet, dat heb ik beschreven in mijn antwoord. Ik heb ook een foto toegevoegd, maar je kan elke (uiteindelijke) vloeistof pakken in je koelkast of gangkast. Je zal zien dat ze per 100ml en per portie beschreven worden. Ik neem nu ook aan dat kcal die de vrager opgeeft kJ moet zijn. Een portie soep van 371 kcal=1553 kJ voor een bakje soep, lijkt me ver van realistisch.
88kcal (371 kJ) is een stuk logischer. https://www.ah.nl/producten/product/wi388322/unox-cup-a-soup-kerrie
195 kJ per 100 ml (een portie a 175ml is dan 341 kJ)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi de soep heet groente good noodles van unox.
https://www.vanhiltendirect.nl/artikel/28082/unox-good-noodles-groenten-11-zakjes.html
LeonardN
4 jaar geleden
Aaaahh Noodles dus, die je ook als semi-droog gerecht kan bereiden. Het hoofdantwoord blijft staan.
371 kcal=1553 kJ voor een bakje noodelsoep OF noodlepastagerecht.
De fabrikant heeft gerekend met het pastagerecht in het achterhoofd. Dit verklaart alles.