Waarom stinkt een vaatwasser soms zo erg?

Mijn vaatwasser was nog niet stuk, maar omdat hij zo vaak stonk wilde ik er vanaf zijn en heb ik een nieuwe gekocht. Een natte hondenlucht omschreef iemand deze lucht.
Echter, de nieuwe vaatwasser stonk de derde dag/derde was ook.

Heeft iemand inmiddels een goede oplossing gevonden of reden waarom het soms zo stinkt? Ik kan me jaren geleden niet heugen dat dit ooit voorkwam. Nu hoor ik het regelmatig.

Zou het aan het water liggen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
anneliez
4 jaar geleden
heb ik nooit last van. Laat je de deur altijd op een kiertje open staan?Wel eens gekeken of hij het water goed afvoert?
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Heb ik ook, al jaaaaaaaren. Of je ruikt niets en dan pak je een bord, legt er eten op, en ineens dezelfde stank van het bord. 50% van de mensen ruikt het.
paulus811
4 jaar geleden
Een vaatwasser gaat stinken als je er iets in doet waar rauw ei op heeft gezeten, bijvoorbeeld een kommetje om het te klutsen. Daarnaast zoals hierboven gezegd, altijd de vaatwasser op een kier zetten, regelmatig op de hoogste temperatuur wassen en regelmatig een vaatwasreiniger gebruiken. Dat laatste is in elke supermarkt te koop, een flesje dat je op z'n kop zet en met een lege machine gebruikt.
bamibal
4 jaar geleden
Als de nieuwe machine ook al zo snel stinkt, zou je eens naar de afvoer kunnen kijken. Misschien werkt de stankafsluiter niet
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Paulus811 heeft het beste antwoord. Ik geloof dat ik hier te nieuw ben om dit antwoord als Beste aan te merken.
Vanaf nu ga ik alles met rauw ei met de hand afwassen, en ben erg benieuwd of de stank is opgehouden. Voor wie geïnteresseerd is, over een paar weken doe ik verslag. Of proberen jullie dit ook uit en vermelden het resultaat hier. Hoe meer antwoorden hoe beter? Let er wel op dat bijvoorbeeld Tiramisu ook rauw ei gebruikt ;-)
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik was altijd op het heetste programma. Was de machine elke 2 weken met zo'n flesje. Maak dagelijks het filter schoon en spoel de vast voor. Probleem blijft...wat wel helpt...soms...
In de bovenlader een bakje azijn en een schep soda in de machine met de vaat mee wassen. Totdat ik bijvoorbeeld een raam open heb staan en dan een bord op tafel zet, dan ruik ik alsnog natte hond. En dan vreet ik maar weer van een plastic bord, daarbij heb ik het niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De ei moet het zijn, wat de stank geeft. En dit is op te lossen door een half kopje azijn - rechtop staand - in het bovenste rek te zetten. Gewoon meewassen met de vaat. Quote: 'Gloednieuwe apparaten zijn superschoon'

Antwoorden (1)

Mijn wasmachine had soortgelijke problemen. De monteur vertelde maandelijks met heetste programma met soda leeg te draaien. Het behoud van de machine.
Vreemd genoeg geldt precies hetzelfde voor vaatwassers. Regelmatig met soda er in een hete afwas draaien en vooral niet vergeten na elke was dan ook Niet Het Deurtje Dicht Doen! dit moet echt open staan om te kunnen drogen.

Soda ontvet alles en neemt ook de viezigheid in de afvoer mee.
Soda opgelost in kokend water kan ook, even wachten en vervolgens laten draaien op het heetste programma.
-Dit werd dus aangeraden door mijn monteur. -
Heel raar eigenlijk klantonvriendelijk dat de winkel waar jij de nieuwe vaatwasser kocht niet hielp om het probleem te onderzoeken, natuurlijk verdienen ze meer met een verkoop van een nieuwe; dat is zo.
.
Vettige resten of wasmiddelresten kunnen zich gaan afzetten in de vaatwasser. De binnenruimte, waterleidingen en filters raken daardoor vervet. Dit gaat stinken en de vaat en machine worden niet meer goed schoon. Vervetting ontstaat vooral als je vaak koude of korte programma's draait.
Oplossing is regelmatig een volledig heet vaatwasprogramma. maar ook omdat vette resten of wasmiddelresten zich gaan vastzetten, alle onderdelen regelmatig schoonmaken zoals de filters en de sproeiarmen bv. Trouwens als je zelf de vaat eerst goed afspoelt voorkom je deze problemen een beetje, probeer maar uit.
Alles moet schoon gemaakt en gehouden worden. Succes hoor!
Toegevoegd op 14 juli 2019 22:55: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Met soda haal ik de stank niet weg. Wel met een vaatwasmachinereiniger.
Consumentenbond: pm de machine te ondersteunen te ontvetten en te verfrissen, kan het geen kwaad om zo nu en dan een vaatwasmachinereiniger te gebruiken. Draai hiervoor een lege vaatwasser met de machinereiniger volgens de handleiding van het middel.
https://www.consumentenbond.nl/vaatwasser/vaatwasser-reinigen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt SimonV voor je aanvulling!