Waarom bevriezen mijn ijsjes niet?

Mijn zoon is deze week jarig en vanwege de warme dagen zou hij vandaag ijsjes trakteren. Dus ik dacht simpel en snel klaar te zijn en kocht een paar zakken van die ijslollies die je zelf in moet vriezen.
Zo gezegd zo gedaan en ik wil vanmorgen de ijsjes gaan brengen, maar ze zijn gewoon nog vloeibaar. Niet eens half bevroren, gewoon alsof ze zo uit de winkel komen maar dan koud.

Hoe kan het dat na 24 uur de ijsjes nog steeds vloeibaar zijn en hoe krijg ik ze sneller bevroren. Heb ze al uit de zakken gehaald.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.8K
Amadea
4 jaar geleden
Misschien is er iets mis met jouw vriezer?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deur misschien open laten staan? Er zit verschil in tijd als je 1 ijsje wil invriezen of 1000 ijsjes, heeft iets met enthalpie te maken.

Antwoorden (2)

Gewoonlijk is een vriezer -15 tot -18°C. Water bevriest bij 0°C. Doordat er limonade in zit (is ook gewoon water, met véél suiker en wat kleurstoffen) wordt de temperatuur van bevriezen iets lager. Wellicht zelfs -1 of -2°C.

Dus in elke normale vriezer zou dit moeten bevriezen. Dit heeft het kennelijk niet gedaan.
Dit kan een aantal redenen hebben:
- De temperatuur van de vriezer staat rond het vriespunt (rond de 0°C). Dan moet je de vriezer absoluut lager zetten. Dit kan ook gevaarlijk zijn voor de andere spullen in de vriezer.
- Het gaat om zo'n 2* vriesvakje. Dit zijn die open vriesvakjes bovenin de koelkast. Niet geïsoleerd, meestal gewoon een plaatje ijzer (voor het gevoel, meestal wel wit gespoten). 9 van de 10x zit er een laag ijs omheen waar je u tegen zegt. Als het inderdaad om zo'n vriezer gaat, is er veel geduld nodig. Hoe meer ijs, hoe minder goed de vriezer werkt.
- Wellicht is het een heel goede vriezer en wordt het ijs onderkoeld (meestal rond de -4 a -5 °C). Dan ook de vriezer lager zetten. Meestal als je het aanraakt, zie je dat het ijs opeens gaat bevriezen. Maar soms blijft het vloeibaar (niet vaak gezien overigens).
- Een laatste optie waar ik aan denk (maar die is zeer onwaarschijnlijk) is dat de vriezer goed is, goed geïsoleerd en op een goed lage temperatuur staat en het ijs nog steeds niet bevriest. De onwaarschijnlijke vraag die ik dan stel: Is het wel daadwerkelijk ijs wat er in zit? Of is het toch iets anders?

(mocht het pure limonade zijn bedenk ik me, is het suikergehalte relatief hoog en kan het ook vloeibaar blijven bij -15°C. Dan moeten de ijsjes wellicht toch open gemaakt wordt, aangelengd en opnieuw ingevroren worden.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste thecis, Het gaat hier om een gloednieuwe vriezer met drie lades. Geen ijs aanslag en alle overige producten zijn goed bevroren. Aanleggen en opnieuw invriezen is geen optie, zeker niet bij 200 stuks. Het zijn van die supermarkt ijsjes in zo'n geseald zakje. Hij staat ingesteld op - 18.
Wellicht is het inderdaad het suikergehalte of misschien de hoeveelheid ijsjes. Kan het zijn dat de ijsjes zichzelf isoleren? Zodat alleen de bovenste laag bevriest?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ uitgebreid duidelijk antwoord. Niks mis mee.
Eigenlijk geef je in de reactie al het antwoord @Bianca1182.
Invriezen van producten:
Vries per 24 uur nooit meer dan 10 %
van de inhoud van de vriezer in.
Sommige vriezers hebben een speciale
invriesstand die ervoor zorgt dat producten
heel snel worden ingevroren.
Je hebt de 10% duidelijk overschreden.
Het is anders als je reeds bevroren producten in de vriezer doet.
Thecis
4 jaar geleden
Je kan de ijsjes laag voor laag invriezen. Als het als een stapel ligt, kan de buitenkant toch als een soort "isolatie" werken.
De meeste vriezers hebben ook een sorry "superstand". Voor het snel invriezen van grote hoeveelheden vlees. Werkt ook voor ijsjes. Zeker i.c.m. lagen. Tip, leg de vloeibare ijsjes alvast in de koelkast voordat je ze als 2e laag in de vriezer legt. Dan zijn ze alvast wat gekoeld.
200 stuks is wel veel ja. Als je die op elkaar legt zal eerst de buitenkant bevriezen en dan pas de binnenkant. leg maar eens een gesneden brood in de vriezer, als je dat na een uurtje controleert zie je dat de buitenkant al koud en hard is, maar de kern nog niet. Zo veel mogelijk van elkaar afleggen zodat de kou er bij kan, en kijk of je een snelvriesknop hebt, waardoor de temperatuur tijdelijk nog lager wordt
anneliez
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ anneliez
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Alles wat je hierboven aandraagt was aan gedacht idd. Ik had het er niet bij gezet, maar oorspronkelijk ging het om 30 ijsjes. Dat zijn drie kleine zakken, welke een normale vriezer aan zou moeten kunnen.
Vanmorgen heb ik de overige 170 erbij gedaan, kruislings gestapeld. Allemaal los uit de verpakking. Ik keek een half uur geleden, maar er was nog geen ijs kristal te bekennen. Ook niet op de buitenlaag. Uiteindelijk maar besloten om onze andere vriezer te reorganiseren en van daaruit spullen in deze te leggen zodat er plaats is voor de ijsjes daar. En warempel.. Een derde van de ijsjes was na een half uur al stijf bevroren. Blijkbaar heeft onze vriezer in de keuken aanzienlijk meer moeite om iets in te vriezen.
Bovenstaande reacties waren zeker van invloed op de invriesduur, maar blijkbaar heeft onze vriezer ook zo de nodige issues.
Iedereen iig bedankt voor de bijdragen.