De naam feta is van oorsprong Italiaans en betekent ‘plak’. De reden hiervoor is dat het in vierkante bakken geproduceerd wordt en in plakken verkocht.

Kaas.
Feta is misschien wel de oudste kaas ter wereld.
Over de historische oorsprong van feta tast men in het duister. Wel is nagenoeg zeker, dat deze kaas is ontstaan in een gebied dat wordt begrensd door Triëst in het noorden, de piramiden in het zuiden, Sicilië in het westen en Perzië in het oosten. Vast staat ook, dat fetakaas al eeuwenlang - waarschijnlijk zelfs al duizenden jaren lang - een belangrijke handelswaar is in heel dit gebied, waar feta in vele varianten werd gemaakt van de plaatselijk voorhanden zijn de melk, ongeacht of die afkomstig was van buffels, schapen, geiten of koeien.

Het leeuwendeel van de in Nederland gegeten feta is tegenwoordig Deense feta, gemaakt van koemelk.

Door de Europese regelgeving mag alleen kaas die is geproduceerd in Griekenland en welke is gemaakt van minimaal 70% schapenmelk en maximaal 30% geitenmelk, nog feta heten.

Ik vermeld de bronnen er maar bij, vooral voor de laatste twee alinea's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Feta (Grieks: φέτα) is een klassieke ongerijpte kaas die duizenden jaren geleden al werd gemaakt in Griekenland, Turkije (beyaz peynir), het Midden-Oosten en door
nomadische volkeren in het verre oosten. Oorspronkelijk werd hij gemaakt met schapen- of geitenmelk, maar vandaag de dag wordt hij vaker voor de handel geproduceerd met gepasteuriseerde koemelk (de stevigere koeienmelkversie wordt gemaakt voor de export). Het wordt gezouten en geconserveerd in een zoutoplossing (dit kan ofwel water ofwel wei zijn), gedurende een periode van een week tot enkele maanden. Feta droogt snel uit wanneer het uit de zoutoplossing wordt gehaald.

Feta-kaas is wit, normaal gesproken in de vorm van vierkante plakken, en kan variëren van zacht tot halfhard met een prikkelende, zoutige smaak die varieert van mild
tot scherp. Het vetgehalte varieert van 30 tot 60 procent; de meeste feta zit rond de 45 procent melkvet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi antwoord! +
blokjes witte fetakaas. heel lekker in de salade! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderstaand plaatje moet genoeg zeggen.....
Want dát is Fèta zoals 't hoort!

Kali orexi!
(eet smakelijk in 't Grieks)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inmiddels wel duidelijk wat feta is. Voor de fijnproever een tip: koop eens een blik "koyun peyniri 50%" (schapenfeta) bij de Turkse kruidenier/groenteman. Is in de koelkast wekenlang houdbaar en dan hoef je nooit meer die troep uit de supermarkt!