Waarom wordt ik misselijk van frikadel?

Ik heb 13 jaar geleden een keer frikadelletjes gegeten en toen moest ik overgeven (geef bijna nooit over). Ik at al heel mijn leven zonder problemen frikadel. Sinds die keer kan ik het niet meer eten zonder er ontzettend ziek van te worden. Hoe komt dit? Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb zo'n zin in een frikadel!!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K
HeerVoldemort
4 jaar geleden
13 jaar geleden? Hoe oud was je toen? En waardoor werd je toen ziek?
Amadea
4 jaar geleden
Om eenzelfde reden hoef ik geen ringlings meer. Maar dat geeft helemaal niet, want er zijn genoeg andere soorten chips. Na het eten van ringlings werd ik zodanig beroerd dat die smaak voorgoed verbonden is aan beroerdheid.
Ritsuka
4 jaar geleden
Mijn vriend heeft dit met mandarijnen en sinaasappel. Hij is eens bijna in een pitje gestikt, en kan ze nu niet meer eten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat zit tussen je oren. Ik heb hetzelfde met boerenkool. Na ca. 10 jaar nog eens geprobeerd.. nooit meer.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik met pistachenootjes...zat een made in. Nooit meer gegeten, vond ze altijd super lekker.
amc
4 jaar geleden
Ik heb het met hutspot.... vond het altijd heerlijk totdat ik het bij een vriendin at en haar moeder het serveerde op een Engels servies met roze jachtmotief. Die oranje hap op een roze ondergrond deed pijn aan mijn ogen en ineens smaakte het niet meer! Zelf heb ik een wit servies maar nog steeds zie ik dat roze bord voor me en kan ik het nog steeds niet eten, heb het meermaals geprobeerd..... inmiddels is dit meer dan 50 jaar geleden! ;-(

Antwoorden (1)

Dit is een aangeleerde associatie. Ons brein werkt gewoon zo en daar verander je niets aan ;-)
Je kunt bijv. je hele leven dol zijn op slagroomgebak en altijd heerlijk hebben gevonden.... je hoeft maar één keer een stuk gebak te hebben gegeten waarvan je goed ziek werd, doordat bijv. de room bedorven was of er zat iets in waar je allergisch voor bleek te zijn of whatever....en vanaf dat moment heeft jouw brein de connectie gemaakt en dit als 'verboden gebied' bestempeld. Zelfs als je ernaar kijkt kan er al een reactie van walging op worden geroepen en word je weer herinnerd aan het beroerde gevoel dat je had.

De afkeerassociatie is juist m.b.t. eten erg sterk in ons brein geëvolueerd om ons te weerhouden gif of bedorven spullen te eten en dus is het erg moelijk of soms vrijwel onmogelijk om deze reactie af te leren. Ook al zegt je lichaam 'ja' als je brein 'nee' zegt, dan kan je daar weinig aan doen.
amc