Waarom wordt ik misselijk van frikadel?

Ik heb 13 jaar geleden een keer frikadelletjes gegeten en toen moest ik overgeven (geef bijna nooit over). Ik at al heel mijn leven zonder problemen frikadel. Sinds die keer kan ik het niet meer eten zonder er ontzettend ziek van te worden. Hoe komt dit? Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb zo'n zin in een frikadel!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit is een aangeleerde associatie. Ons brein werkt gewoon zo en daar verander je niets aan ;-) Je kunt bijv. je hele leven dol zijn op slagroomgebak en altijd heerlijk hebben gevonden.... je hoeft maar één keer een stuk gebak te hebben gegeten waarvan je goed ziek werd, doordat bijv. de room bedorven was of er zat iets in waar je allergisch voor bleek te zijn of whatever....en vanaf dat moment heeft jouw brein de connectie gemaakt en dit als 'verboden gebied' bestempeld. Zelfs als je ernaar kijkt kan er al een reactie van walging op worden geroepen en word je weer herinnerd aan het beroerde gevoel dat je had. De afkeerassociatie is juist m.b.t. eten erg sterk in ons brein geëvolueerd om ons te weerhouden gif of bedorven spullen te eten en dus is het erg moelijk of soms vrijwel onmogelijk om deze reactie af te leren. Ook al zegt je lichaam 'ja' als je brein 'nee' zegt, dan kan je daar weinig aan doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100