Is een RVS bbq beter dan een van staal?

Ik ben aan het zoeken naar een BBQ en heb nu 2 die mij erg aanspreken. Maar de een is van RVS en de andere van staal. Die van staal is een stuk duurder dan die van RVS. Wat zouden jullie aanraden? Het gaat om een houtskool bbq die geschikt is voor op tafel of naast de tafel.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Er zijn zowel voor- als nadelen te noemen bij beide materialen:

Staal zal gaan roesten...er ontstaat een laagje en dit zal het hele materiaal gaan aantasten.
Bij RVS is er een soort coating aangebracht waardoor dit hier niet zal gebeuren. Op de langere duur kan RVS ook aangetast worden, maar dit is afhankelijk van de hoeveelheid chroom en nikkel die gebruikt werd. Elke RVS soort heeft een PRE-waarde die de bestendigheid tegen roest aangeeft.
Zo is RVS304 alleen geschikt voor binnenshuis en is RVS 316 ook geschikt voor in de buitenlucht. RVS is eveneens duurder dan gewoon plaatstaal. Ik denk dat de hogere prijs voor jouw stalen BBQ dus niet in het materiaal ligt...RVS is gewoon duurzamer en mede daardoor altijd duurder als materiaal op zich. Het is eveneens gemakkelijker schoon te maken en daarom normaliter ook duurder.
RVS heeft een ook een hogere dichtheid dan staal en is daarom ook zwaarder van gewicht.
amc
5 jaar geleden
amc
5 jaar geleden
Persoonlijk zou ik gaan voor een RVS.... vanwege het gemak en de duurzaamheid. Ik heb ook liever iets wat stabiel op tafel staat en RVS is nu eenmaal zwaarder.