Ja, het kan, maar verwacht niet hetzelfde product als het uit de vriezer komt.

Je hebt twee soorten perziken in blik: in sap (d.w.z. in eigen sap, zonder toevoegingen) of in siroop (d.w.z. met toegevoegd suiker)

Met name de variant zonder suiker zal na ontdooien en veel minder vaste structuur hebben, en veel sneller de neiging hebben om papperig te worden. Het vruchtvlees zal dan zonder meer zachter zijn. Nog altijd prima eetbaar een zeer geschikt voor b.v. een compote of een saus, maar minder goed om als stukken fruit te serveren.

De variant met suiker is iets beter bestemd tegen invriezen, omdat de suiker trekt veel vocht uit het fruit, de ijskristallen die zich vormen zijn kleiner, en dat veroorzaakt minder schade aan het vruchtvlees. Maar verwacht toch niet dat de perziken na ontdooien exact hetzelfde zullen zijn. Het product zal nog altijd prima eetbaar zijn, maar het zal sowieso zachter zijn.

Zeker als je een overblijfsel hebt, is het een prima idee om ze in te vriezen. Ik zou het dan doen volledig afgedekt met sap/siroop, en in een zakje of doosje dat geschikt is voor de vriezer. Probeer zo min mogelijk lucht in te pakken, anders krijg je grote ijskristallen en uitdroging, en dat is funest voor het product.
Langer dan 6 maanden in de vriezer zal nog altijd veilig zijn om te eten, maar dan zal je waarschijnlijk alleen puree of compote ermee kunnen maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wellicht ten overvloede: nooit, maar dan ook nooit een hele ongeopende blik invriezen, maar ook niet een restant in de oude blik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer mooi uitgelegd Gabi, +1 van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-D