Wat betekent 'niet geschikt om thuis in te vriezen' op verpakkingen?

Ik heb een zak barbecue krieltjes ingevroren en heb deze vandaag laten ontdooien om te gaan bakken, maar nu lees ik dat op de verpakking staat 'niet geschikt om thuis in te vriezen'.

Betekent dit dat je er ziek van kan worden als je het toch doet en op eet, of gaat alleen de smaak/structuur achteruit?

5 jaar geleden
14.3K
Amadea
5 jaar geleden
Je zult er niet ziek door worden, maar lekkere gebakken krieltjes zullen het niet zijn. Ze zijn vermoedelijk slap en nat. Misschien kun je ze beter in een open schaal in de magnetron garen, dat er wat stevigheid komt door het verdampen van het vocht.
teusvh
5 jaar geleden
Spullen bederven niet van invriezen. Maar aardappelen die bevroren zijn geweest zijn niet meer te pruimen. Wordt snot.
criseyde
5 jaar geleden
@teusvh, ik bak dat soort krieltjes altijd direct vanuit de vriezer op en dat gaat prima. Je moet ze inderdaad niet gaan ontdooien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Voordat je iets gaat gebruiken moet je daarom altijd lezen wat er op de verpakking staat. Sommige producten kun je thuis niet invriezen gewoon om het feit dat het product in smaak en kwaliteit achteruit gaat. Wat veel ook voorkomt is bederf. Dus voortaan weet je wat je eerst moet doen.

Antwoorden (1)

In aardappels zit heel veel water. Dat is de enige reden.
Als je ze ontdooit, kunnen ze zompig worden. Hierdoor kunnen ze vervolgens de smaak verliezen.
Kortom, de structuur en smaak gaan achteruit. Je wordt er niet ziek van.

https://www.culinea.nl/etenswaren-vriezer-kunt-bewaren/