Alleen bij brood heeft het zin om een waterbakje in de oven te zetten. Dit doe je om te voorkomen dat de broodkorst uitdroogt voordat het brood gerezen is.
In plaats daarvan kun je ook het brooddeeg nat maken.
-- Wie een glazen ovendeur heeft, die kan het mooi volgen: het deegstuk gaat in de oven en je kunt het bijna 'zien' rijzen. Dit noemen we de ovenrijs. De warmte dringt tot in het brood en doet het koolzuurgas uitzetten. Zou het deegstuk nu droog zijn (uitgedroogd tijdens de narijs), dan zou deze droge 'huid' de ovenrijs tegenhouden. ---
Bij cake is het beslag al vochtig genoeg.
Ook bij cheesecake krijg je een goed resultaat met een waterbakje.
( met dank aan P.J.Mulder )
Toegevoegd op 29 december 2018 12:47: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goed antwoord. Aanvulling: cheesecake lukt ook beter met een waterbakje.
Het schaaltje water wordt vaak gebruikt om stoom te creëren in de oven. Dit wordt meestal gedaan bij het bakken van brood.

Door stoom toe te voegen aan het begin van het bakken kan de hitte zich in de oven sneller verplaatsen. De stoom zorgt ook voor meer vocht in de oven, waardoor je deeg wat langer vochtig blijft en je dus korstvorming kunt uitstellen. Handig bij brood, gebak op basis van gist of bijvoorbeeld soezen. Het kan dan nog even wat meer doorrijzen voordat het een knapperige korst krijgt. De stoomfunctie is niet geschikt voor alle soorten gebak (bij bladerdeeg echt niet doen!)
amc
5 jaar geleden
amc
5 jaar geleden
Bij soezen is het niet echt nodig, als je ze net als Janny bij haar Parijse soezen onder een blikje zet. Hierdoor ontstaat ook stoom bij de soezen waardoor ze mooi rijzen.
https://heelhollandbakt.omroepmax.nl/recepten/details/parijse-soezen/