Bij welke bakkers kan je wit/bruin brood kopen zonder e-nummers?

zonder enige e-nummers dus ook niet met E-300 wat in elk broodsoort zit.

9.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
E300 staat voor vitamine C, wat is daar slecht aan?
LeonardN
5 jaar geleden
https://motherboard.vice.com/nl/article/jpjpg7/hey-weet-jij-wel-wat-voor-chemicalin-er-allemaal-in-natuurlijke-producten-zitten
Ben jij zo iemand die zich zorgen maakt om de hoeveelheid e-nummers er nou eigenlijk in ons voedsel zitten? Dat is best gek. Want in 'natuurlijke' producten, zoals bijvoorbeeld een blauwe bes, zitten meer dan 13 e-nummers. Een banaan bevat er minimaal vijf. En een passievrucht bevat alleen al twaalf e-nummers aan kleurstoffen. Als je je druk maakt om ascorbinezuur of vitamine C zou ik ook geen fruit meer eten denk ik. http://www.waljolink.nl/column-e-nummers/
E-nummers verdacht?
GEEN E-nummers. Dat is pas verdacht!
Om verschillende redenen. De eerste is vrij eenvoudig. Een fabrikant mag er voor kiezen om in plaats van het E-nummer de naam van het additief op het etiket te zetten. Als er ergens in de ingrediënten bijvoorbeeld mononatriumglutamaat staat hoeft er dus niet ook nog E621 vermeld te worden. Je kunt je afvragen waarom daar voor gekozen wordt.
poppetje54321
5 jaar geleden
E 300 = Ascorbinezuur = kunstmatig (dus geen natuurlijk iets) toegevoegd iets Het fungeert als anti-oxidant en broodverbetermiddel. Als het als vitamine C toegevoegd wordt, mag het niet vermeld staan als E300, maar als vitamine C, alleen bij gebruik als additief wordt E300 gebruikt" volgens foodnet.info. Dus het klopt niet wat je zegt.
Amadea
5 jaar geleden
Op bijvoorbeeld https://gezondheidenvoeding.nl/voeding-gezondheid/mythen-ontkracht/synthetische-of-natuurlijke-vitaminen/ staat uitgelegd wat het verschil is tussen natuurlijke en nagemaakte vitamine C.
LeonardN
5 jaar geleden
Als het als vitamine C toegevoegd wordt, mag het niet vermeld staan als E300, maar als vitamine C, alleen bij gebruik als additief wordt E300 gebruikt" volgens foodnet.info. Ik snap die zin niet en ik snap ook niet hoe het mijn reactie als niet kloppend zou maken.
Reddie
5 jaar geleden
@Amadea, je link verwijst naar iemand zonder enige kennis van zaken.
Zijn plaatjes van vitamine C zijn pure quatsch en hebben niets met vitamine C te maken. @poppetje54321, foodnet vertelt onzin.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik ben ook sceptisch over de stelling van food-net.info voor zover ik hem begrijp https://www.gezondheidsnet.nl/voeding/de-zin-en-onzin-van-e-nummers
"Wat er gebeurt, is dat een fabrikant bijvoorbeeld in plaats van het E-nummer voor citroenzuur de naam 'citroenzuur' als natuurlijk aroma op de verpakking zet. Dat lijkt dan gezonder. Rijst heeft van zichzelf een waslaagje op de korrel. Dat natuurlijke waslaagje wordt gebruikt voor snoep en kauwgom en heeft nummer E908. Is dat dan ineens ongezond?" Als er een regel was waaruit je makkelijk kan opmaken of een E-nummer synthetisch is of uit natuurlijke bron gewonnen zou je dat contstant teruglezen omdat "men" synthetisch waarschijnlijk nog als onbetrouwbaarder acht dan stoffen die een E-nummer hebben gekregen. In beide gevallen is die angst grotendeels onterecht. Of kan je zelfs omdraaien: "Soms kan een synthetische variant van E160b zelfs de voorkeur hebben, omdat je overgevoelig kunt zijn voor een bepaald eiwit in de natuurlijke var.."
tinus1969
5 jaar geleden
@Amadea, ik ben het eens met @Reddie mbt die link.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Natuurvoedingswinkel. Er is me verteld dat daar alleen meel, water en zout in zit. In het brood dan.
tinus1969
5 jaar geleden
@broodjeei, en gist hoop ik dan ook. Anders wordt het wel erg zwaar brood.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hier wordt meermaals ' goudeerlijk brood' van de jumbo genoemd. Maar wellicht is het recept gewijzigd, zie https://www.jumbo.com/producten/goudeerlijk-boeren-donker-meergranen-volkoren-brood-vriesvers-430736STK Volkorentarwemeel, water, moutmeel (gerst, tarwe), bakkersgist
tarwegluten, bakkerszout , zonnebloempitten, gierst (gepeld)
enzymen (tarwe), meelverbeteraar: E300, havergrutten
lijnzaad, tarwegries, dextrose, maisgries, emulgator: E482
plantaardige olie (raapzaad).

Antwoorden (2)

O.a. bij de Jumbo:
Goudeerlijk brood bevat minder zout, heeft een krokante korst en bevat geen E-nummers. Met dit nieuwe concept heeft Jumbo een verantwoord en gezond brood in de winkel gehaald.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
poppetje54321
5 jaar geleden
bij beide artikelen word ik niet veel wijzer. Er staat nergens dat er geen e-nummers in zitten
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@poppetje54321
Nog maar eens lezen, de eerste bron staat letterlijk in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nog een bron:
Een honderd procent natuurlijk brood op steen gebakken, bereid met desem en zonder E-nummers.
https://brugnieuws.nl/zakelijk/proef-8216-brood-zoals-vroeger-8217-bij-jumbo-penningkruid
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dit lijkt niet (langer) te kloppen. Zie https://www.jumbo.com/producten/goudeerlijk-boeren-donker-meergranen-volkoren-brood-vriesvers-430736STK
Met o.a. E300, E482
Puur brood is brood zonder E-nummers en wordt verkocht door heel Nederland.
Ik zal de site erbij doen, zodat je een plaats kunt zoeken bij jou in de omgeving.
Bij 'vragen' kun je ook de link bekijken met ingrediënten en de link over E-nummers.
https://www.puur-brood.nl/waar-te-koop
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Min.
E-nummers zijn verkorte stof namen, en hebben niets met ''natuurlijk'' of synthetisch te maken. Het heeft alleen een hype veroorzaakt onder de liefhebbers van samenzweringen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie je hebt helemaal gelijk. E-300 is ook nog gewoon vitamine c. Ik koop zelf gewoon mijn brood bij elke bakker en/of supermarkt. Ik kijk geeneens wat er precies inzit. Maar de vraag beantwoord ik graag voor iemand. Trouwens, samenzwering vind ik wel een groot woord. Maar van mij mag je. Wat ik Echt waardeer, is dat je een min geeft met reactie. Respect voor jou. Hiervoor geef ik jou één symbolische plus!