Is de kernstengel van een prei ook eetbaar?

Nee, er staat niet kerstengel, maar kernstengel.
Soms vind je in de kern van een spriet prei een compacte stengel. Ik gooi die altijd weg omdat ik het niet vertrouw. Misschien is het ongezond of smaakt het vies.
Of is het misschien toch wel te consumeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Is echt gewoon te eten. Vind ik persoonlijk het lekkerste, zonde niet meer weggooien hoor.

Bronnen:
http://www.123video.nl/playvideos.asp?Movi...

kun je gewoon eten.

die stengel is het begin van de bloeiwijze van de prei, maw die stengel is dan aan het doorschieten. zou ie nog wat langer in de grond hebben gestaan, dan zou ie gebloeid hebben. die kern is wat harder dan de rest, maar verder is er geen verschil. dezelfde smaak, alleen wat knapperiger.

Na het overwinteren wil de preiplant gaan bloeien, dat vindt je terug als de kernstengel, of eigenlijk de bloemstengel, is deze nog jong, dan kan je ze nog eten, later wordt de stengel minder mals en begint de prei door te schieten en wordt de stengel oneetbaar. Zo zul je ze nooit kopen in de winkel, maar uit eigen groententuin kan dat wel gebeuren.

Eet lekker op! En geniet ervan, zo'n kernstengel bevat vast veel vitamines.

Is prima te eten. Geen enkele reden om het weg te gooien. Aangezien groenten tegenwoordig best duur zijn, is het extra zonde, om onnodig te verkwisten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100