Dat doet de industrie voor je:

"Van erwt tot spliterwt

De geoogste erwten worden gedroogd en bewaard. De erwten moeten na de oogst drogen op geperforeerde vloeren waar lucht doorheen wordt geblazen bij 20°C. De eventueel achtergebleven peulenschillen, plantenresten en zand worden na het drogen nogmaals verwijderd. En zelfs dan blijven er nog vuil en stofresten achter.

Als het buitenste vel wordt verwijderd, valt het binnenste van de erwt in twee helften uit elkaar: de spliterwt! Hiervoor laat men de erwten op een hard oppervlak vallen."