Kun je ontdooid vanille ijs weer invriezen?

Hi, ik heb een aantal uur een bak vanille ijs buiten de vriezer laten staan. Kan ik het weer terug in de vriezer doen en daarna opeten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
27.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De smaak loopt terug hierdoor. De structuur zal ook veranderen.
Amadea
5 jaar geleden
Ja, dat dacht ik ook. Er komen harde stukjes bevroren water in.

Antwoorden (2)

Bij het maken van roomijs wordt de vloeistof tijdens het invriezen continu in beweging gehouden, "gedraaid". Als je de vloeistof zo in de vriezer zet, wordt het veel harder en minder lekker dan normaal. Je zou dus eigenlijk een ijsmachine moeten hebben om deze vloeistof weer tot roomijs te draaien. Je kunt de vloeistof ook in de vriezer zetten en ieder half uur even goed doorroeren. Het wordt dan niet zoals het was, maar misschien nog wel eetbaar.
bamibal
5 jaar geleden
Wat de smaak betreft ligt het er aan hoelang het ijs buiten de vriezer is geweest. Is het helemaal vloeibaar geworden, dan zal het keihard worden en is het meer waterijs geworden, vaak vergezeld van ijskristallen. Scheppen kan je dan wel vergeten.

Dan ligt het eraan of het op een warme plek is ontdooid en hoelang het daar heeft gestaan. Op het gebied van voedselveiligheid, is het altijd een risico om bij ijs de koude te onderbreken... het invriezen bij -18 graden C. zal de micro-organismen niet doden. Het zal ze alleen laten stoppen met vermenigvuldigen. Zodra de temperatuur weer gaat stijgen worden ze als het ware wakker en beginnen ze weer te vermenigvuldigen en groeien.
Let dus wel op of het ijs nog niet zurig ruikt/smaakt voor je het weer terug in de vriezer zet.
Warm geworden roomijs is hier erg gevoelig voor.

Om het weer in te vriezen kan je het ontooide ijs het best in een niet te hoge diepvriesdoos vullen, je moet het namelijk regelmatig met een vork even doorroeren om het geen keihard, vol ijskristallen, blok ijs te laten worden.
Afdekken met een laag alufolie of bakpapier, direct op het ijs gelegd, kan ook ijskristallen tegenhouden en zo worden voorkomen. Doorroeren moet je eigenlijk wel blijven doen vanwege de structuur.

Begin al met doorroeren als er na zo'n anderhalf uur een rand van ijs is ontstaan rond de massa. Roer alles goed door elkaar, kan ook met een staafmixer/ blender of keukenmachine, zet de bak meteen weer terug in de vriezer. Herhaal dit elke keer na een uur of anderhalf uur. Kan jouw vriezer kouder dan is het nog beter en duurt het wat korter voor het bevroren is uiteraard. Laat het na de 3e eer nog een uurtje bevriezen en het is weer klaar om te eten.
Je kunt er evtl. ook een scheutje Bailey's of andere vorm van alcohol door mengen om het minder hard te laten worden, want alcohol bevriest immers niet.
Je proeft dit echter wel ;-)
amc