Zeker.

Griekenland is lid van de EU, wij wonen zelf in Griekenland en wel op het eiuland Kreta, en hebben twee al flinke banananplanten in de tuin. Bananen verwilderen hier zelfs, er staan er in de stadsgracht (een droge gracht tussen de stadsmuren) van Chania. Ook worden ze commercieel gekweekt. Het type bananen dat hier groeit is klein, met erg veel smaak en zoet. Momenteel zijn ze veel op de markt te koop.
De bronnen geven diverse afbeeldingen van bananen uit Kreta.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Frankrijk heeft overzeese gebiedsdelen in Midden-Amerika en die horen bij de EU (niet tot Europa). Daar zullen zeker bananen groeien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb al zo'n 35 jaar geleden gezien dat er bananen groeien in het zuiden van Albanië. Albanië hoort niet tot de EU maar dat zal zo lang niet meer duren. Dus dan is mijn antwoord ja.

En dat waren niet een paar planten in een tuin maar kleine bananenplantages.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Albanië komt echt niet snel bij de eu
zondag
8 jaar geleden
Zo en wie zegt dat? Je moet je kennis eens opfrissen en het nieuws bijhouden, lijkt me. Ik schreef dat gisteren en wat lees ik vanmorgen in de krant? "De Italiaanse premier Renzi wil dat Albanië, Servië en Montenegro snel worden opgenomen in de EU". (uit het AD van vandaag 12-11-2015) Ik wil niet beweren dat dat meteen maar gebeurt omdat Renzi het zegt maar uit dit bericht blijkt maar weer eens dat er op hoog niveau aan gewerkt wordt en dat weet jij kennelijk niet.
ronron1212
8 jaar geleden
Het zal echter nog jaren duren alvorens Albanië daadwerkelijk kan toetreden. Albanië dient onder meer te verbeteren op het gebied van rechtspraak, corruptie en georganiseerde misdaad; elementen die onder de Kopenhagen-criteria vallen
zondag
8 jaar geleden
Hear, hear! Begrijpend lezen is een vak apart. We hadden het hier over bananen in de EU en ik schreef dat als Albanië toetreedt die bananen dus in de EU groeien, weet je nog wel?
ronron1212
8 jaar geleden
Lees Lees lees Het zal echter nog jaren duren alvorens Albanië daadwerkelijk kan toetreden. Dat is dus nog geen toetreden
zondag
8 jaar geleden
Nou ja, laat maar. Aan jou is uitleg gewoon niet besteed. Je hebt mensen en fietsbellen. Discussie gesloten.
ronron1212
8 jaar geleden
Ben jij zeker een deurbel
ronron1212
8 jaar geleden
We hadden het over dit maar dat zal zo lang niet meer duren
Ik zeg je dat het nog heel lang zal duren en wel om
Albanië dient onder meer te verbeteren op het gebied van rechtspraak, corruptie en georganiseerde misdaad; elementen die onder de Kopenhagen-criteria vallen
De canarische eilanden behoren tot de EU en daar groeien bananen.
Voor het beste resultaat is een kas wel handig.
De kasbananen zijn voor de export en de anderen voor de interne afzetmarkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat kunnen ze zeker indien het een land is met tropische omstandigheden of in een kas. Een bananenboom heeft namelijk zo'n 12 uur zon nodig en is 's winters gevoelig voor kou. In kassen lukt het echte prima, zeker als de omstandigheden ideaal zijn....veel zonlicht, temp. tussen 20-25 graden C. en goede luchtvochtigheid tussen de 80-90 %.

Ijsland heeft bananencultuur vanwege de geothermische temperatuur die daar op een bepaalde plek uit de grond komt. Die wordt daar al sinds 1902 gebruikt als goedkope energiebron voor kassen en sinds de 40er jaren, toen in aanloop naar de tweede WO de prijzen voor geöimporteerd fruit hoog waren, is men er ook bananen gaan kweken.
Ze hebben zelfs van 1945 tot in eind 50er jaren, de bananen commercieel geproduceerd , tot in 1960 fruit weer ingevoerd mocht worden en de bananen niet meer konden concurreren met het importfruit. Vanwege het gebrek aan licht duurde het sowieso 1 ½ -2 jaar langer tot de bananen rijp en eetbaar waren. De boeren stopten ermee en nu is er alleen nog een grote universiteits kas waar de studenten de banaan in ere houden en alleen zij, de medewerkers en onderzoekers/bezoekers eten de gekweekte bananen nog.

Ook in Spanje worden bananen geteeld. Op de Canarische eilanden zijn grotere plantages aanwezig, net als in Griekenland, vooral op Kreta maar ook op enkele ander plaatsen op het vaste land, waar het 's winters nooit echt koud is en ze in januari-februari alleen licht beschermd hoeven te worden.

Enkele jaren geleden is het ook een Engelse enthousiaste tuinliefhebber gelukt een gigantische bananenboom vol met rijpe (Iapanse) bananenkammen op te kweken. Het lukte hem in een hi-tech solar ruimte.
http://www.independent.co.uk/environment/nature/hes-not-bananas-just-first-to-grow-them-in-a-uk-home-998217.html
Later bleek nog een echtpaar bananplanten na 9 jaar in hun tuin te hebben gestaan ook ineens vruchten kreeg.
amc