Hoe leren jongere kinderen met stokjes eten?

Als ik zie hoe mijn kleinzoon al niet om kan gaan met een gewone lepel, hoe leren kleine kinderen in Aziatische landen met stokjes eten? Doen ze dit pas op wat latere leeftijd?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
SimonV
5 jaar geleden
Hier staat wat info:
https://www.quora.com/How-do-Chinese-children-learn-to-use-chop-sticks
Amadea
5 jaar geleden
Toevallig onlangs een youtube gezien van een Aziatische dreumes die met stokjes met hulpringetjes eet. Zoiets als deze: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1DdxvykOWBuNjSsppq6xPgpXak/1Pair-Cute-Children-Chopsticks-For-Kids-Baby-Wooden-Cartoon-Learning-Reusable-Straw-Training-Chopsticks-Home-Baby.jpg_220x220.jpg

Antwoorden (1)

Zij leren het net als wij met lepel, vork en later mes erbij. Hier krijgt een kind eerst een lepeltje om mee te oefenen en al spelenderwijs leert het zo om er zelf mee te eten. Een Aziatisch kind krijgt stokjes als het ze goed kan vasthouden en er niet mee gaat prikken, omdat het nog geen gevaar ziet. De motoriek moet dus wel al wat ontwikkeld zijn en meestal zal met 3 jaar ong. begonnen worden. Het kan de stokjes nog niet vast houden zoals het hoort, maar al spelenderwijs zal het onder begeleiding toch al langzaam eraan wennen dat het bij het eten hoort.

Al als vroege kleuter krijgt het kind gewoon stokjes bij het bord gelegd en zal het proberen net zo te doen als de rest aan tafel.
Kinderen leren vooral door na te doen van anderen. Het zal even duren voor zij/hij het onder de knie heeft maar als de fijne motoriek beter ontwikkeld is ( zo rond een jaar of 5-6), wordt het al een gewoonte. Vanaf 5 jaar kan een kind meestal eten en tekenen met 'een volwassen greep'. De fijne motoriek van het kind is er dan eigenlijk pas klaar voor. Het kan nu ook al bewegingen imiteren. Het is uiteraard niet gezegd dat elk kind zich probleemloos goed ontwikkeld en ook hier kunnen kids sneller of trager mee zijn.
amc