Is melk in de supermarkt melkpoeder geweest?

Ik hoorde iemand zeggen dat ALLE melk die de fabriek in gaat, direct omgezet wordt in melkpoeder. Melkpoeder is beter houdbaar, beter op smaak te brengen, beter te temporiseren (vraag/aanbod). De melkpoeder wordt dan later aangelengd met water en gaat dan naar de supermarkt. Ook biologische melk (in de supermarkt) zou eerst tot melkpoeder omgezet worden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (3)

Nee, dan zou de melk een stuk duurder zijn. Het gedeelte van de melk dat voor consumptiemelk bedoeld is, wordt bewerkt (gepasteuriseerd en afgeroomd), tot de juiste hoeveelheid vet nog in de melk zit, afhankelijk van of het volle melk, halfvolle melk of magere melk moet zijn.
jc54
5 jaar geleden
Nee. Maar het indampen van melk tot melkpoeder is wel een techniek die wordt toegepast bij melk die bestemd is voor export. Melkpoeder maken is duur maar flessen en pakken versturen is nog een stuk duurder (veel meer volume) en onpraktischer (koelhouden, houdbaarheid).
5 jaar geleden
Nee dat is echt niet het geval. Dat zou veel te duur en arbeidsintensief zijn.
Wel wordt alle melk in de fabriek eerst ontroomd; gesplitst in magere melk en room. Afhankelijk van het recept worden deze later weer gemengd en gehomogeniseerd. Dus ook halfvolle melk wordt eerst ontroomd en dan wordt er weer room toegevoegd tot exact 1,5% vet.
De grote zuivelbedrijven (zoals Campina) hebben verschillende fabrieken. Afhankelijk van vraag en aanbod gaat er meer of minder melk naar de fabriek voor verse consumptie melk of naar de kaasfabriek of naar de melkpoeder (en boter) fabriek.

Bron: eigen werkervaring in de zuivel
Utrecht