Waar komen marshmallows vandaan?

Ik hoorde dat ze oorspronkelijk niet uit Amerika komen, maar uit Europa. Klopt dit? En was het ook meteen snoepgoed?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.2K
Erna55
5 jaar geleden
Lees dit eens : https://colingroen.wordpress.com/patisseri/marshmallows/

Antwoorden (2)

Nee, noch Amerika, noch Europa, maar veel eerder.
Het is niet precies bekend wanneer marshmallows werden uitgevonden, maar hun geschiedenis gaat al terug tot 2000 v. Chr. Oude Egyptenaren zouden de eersten zijn die ze gemaakt hebben en het was toen nog geen snoepgoed. Het eten ervan was strikt voorbehouden aan goden en koningen, die ze gebruikten om hoest en keelpijn te verzachten en wonden te helen.
De eerste marshmallows werden bereid door stukjes wortelpulp met honing te koken.
De moderne versie dateert uit ongeveer 1850 en vindt zijn oorsprong in Frankrijk. De Fransen noemden het een pȃte de guimauve. De Franse confiseurs gebruikten het sap van de wortel van het plantje en bonden daarmee een mengsel van suikersiroop en water.
De massa werd luchtig geslagen, verwarmd en vervolgens in vormen gegoten die bepoederd werden met maisbloem. Dit was uiteraard in een tijd waarin deze luxe producten nog op kleine schaal met de hand vervaardigd werden.
Rond 1900 begon het snoepgoed zijn opmars te maken in Amerika. Het wortelsap werd vervangen door gelatine en Arabische gom of zetmeel. Een snellere productiemethode zorgde ervoor dat er rond 1950 bijna 35 producenten van dit snoepgoed waren in de Verenigde Staten.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze zoetigheid heeft een speciale naam in Vlaanderen. In Australië, vooral in Queensland krijgt je bij de koffie een handvol van die dobbelsteentjes.
Maar het populairst zijn marshmallows toch in Amerika, in alle soorten en maten.
http://www.balpoint.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=319:marshmallow-balls&catid=15:ballen-a-eten&Itemid=26
Feitelijk uit Egypte, want de voorloper is duizenden jaren oud. En vandaar is het als snoep in Frankrijk ontwikkels. Daar heten ze guimauves en lagen in lange repen naast elkaar in apotheken. Het hielp namelijk tegen keelpijn. Er werd een stukje voor je afgeknipt als je dat bestelde.

De Engelse en Franse naam verwijzen beide naar de heemst (Althaea officinalis L.), een soort stokroos met gele bloemen van de kaasjeskruidfamilie (Malvaceae) en verre familie van de hibiscus en de okra. Heemst is in de farmacie vooral een antihoestmiddel: de plantendelen bevatten mucilagine, een slijmstof die irritatie vermindert.

Al in de tijd van de oude Egyptenaren klopte men heemstsap met eiwit op tot schuim. Later werd er zoetmiddel aan toegevoegd. En langzamerhand - zoals zo vaak - werd het geneesmiddel snoep. Tegen het midden van de negentiende eeuw werd de productie van de marshmallow geïndustrialiseerd. Omdat niemand meer wat had aan de heemst in het snoep, werd de mucilagine eruit gehaald en vervangen door gelatine.
Amadea