Hoe maak ik suikervrije yoghurt-variatie op basis van kokoscreme, yoghurtcultuur + eiwitpoeder?

Ik ben van plan om een yoghurtmaker aan te schaffen en ben op zoek naar een specifiek recept, misschien dat iemand me hier verder kan helpen?

To the point; ik wil graag een plantaardige yoghurt-variatie maken op basis van kokoscreme of kokospoeder + yoghurtcultuur (Bifido) en deze verrijken met eiwitpoeder zoals rijst-eiwit of ei-eiwit. Uiteindelijk wil ik deze zoeten met stevia poeder of stevia druppels i.p.v. suiker, heel het recept moet dus suikervrij zijn.

Ik vraag mij af of dit mogelijk is om te maken? Zo ja, hoe maak ik dat? Kent iemand een goed recept?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Hoe gaan de yoghurtculturen groeien als ze geen suiker als voeding hebben?
Ritsuka
5 jaar geleden
"Bifidobacterium is een geslacht van grampositieve, strikt anaerobe, niet-sporenvormende, onbeweeglijke en staafvormige bacteriën. Ze zijn in staat om glucose tot melkzuur en azijnzuur af te breken en halen hieruit hun energie." https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bifidobacterium
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hey Ritsuka, heb jij misschien een antwoord op mijn vraag die ik stelde aan Amadea onderaan in het antwoord van tinus1969?

Antwoorden (1)

Dit kan niet; je moet beginnen met een flinke hoeveelheid suiker om die bifido-bacteriën een voedingsbron te geven.
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Maar ik lees dat de suiker tijdens de rusttijd wordt omgezet, en in het eindproduct geen suiker meer achterblijft. Dus het resultaat is wel degelijk suikervrije yoghurt.
tinus1969
5 jaar geleden
@Amadea: Maar je begint met suiker (dat was de vraag) en ik vermoed ook zomaar dat die suiker nooit 100% wordt omgezet. Gewone yoghurt bevat zo'n 3,5% suiker.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hey Amadea, ik herinner mij zo iets te hebben gelezen, heb je daar een link van? Hoeveel gram dextrose zou ik dan best gebruiken als ik bijvoorbeeld 500 gram plantaardige yoghurt variatie zou willen maken? Als we er van uitgaan dat grotendeels van de suikers (hopelijk?) worden omgezet of afgebroken.....