Het verschilt per vitamine - 'vitamine' is een soort parapluterm voor allerlei stoffen die je nodig hebt, maar die chemisch vaak niks met elkaar te maken hebben.

Vitamine C oxideert, en neemt af als je iets droogt of kookt. (Curieus genoeg zit er soms na het droogproces echter alsnog MEER vitamine C in per gram dan daarvoor, omdat al het vocht verdwijnt en de concentratie per gram dus alsnog hoger wordt - er verdwijnt meer vocht dan vitamine c, zeg maar)

Verschillende soorten vitamine B, echter, trekken zich niks aan van drogen, koken etc., en dan wordt bij drogen de concentratie alleen maar hoger. (denk aan Marmite, dat ontzettende hoeveelheden vitamine B bevat omdat het ontzettend is ingekookt.) Vitamine B komt in verschillende soorten voor in veel soorten fruit, en zit dus (per gram) meer in gedroogd fruit dan in vers fruit.

Vitamine A is een echte grap: dit zit NIET in vers fruit, maar WEL in veel soorten gedroogd fruit. Ik heb niet kunnen vinden hoe dit komt. Het zal iets te maken hebben met het feit dat er in wortels, sinaasappels, abrikozen etc. beta-caroteen zit. Je lichaam kan daar zelf vitamine A van maken, maar is er niet zo goed in. Misschien dat in het droogproces in het fruit zelf vitamine A ontstaat... Wel wonderlijk. (Scheikundige in de zaal die hier meer van weet?)

Al met al: bij de meeste vitamines is de concentratie in gedroogd fruit HOGER. Alleen als je je zorgen maakt over vitamine C (en de meeste normaal etende mensen komen ruim aan hun dagelijke hoeveelheid) is vers fruit beter. Voor de meeste andere vitaminen is gedroogd fruit minstens zo goed.

Als je het per soort wil weten: kijk dan voor de grap even in de voedingswaardetabel, selecteer 'vitaminen' en zoek het fruit waar je benieuwd naar bent op (zie link hieronder.)

(Op Wikipedia is de informatie over vitaminen erg goed, vooral in het Engels. Lekker doorklikken naar de verschillende soorten.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Vitamines vervallen met tijd, en woden dus zowieso minder.