Wanneer is kans op infectie met Aspergillus flavus op pindakaas het grootst?

Aspergillus flavus is een schimmel die onder meer aangetroffen wordt bij opslag van mais en pinda's. De schimmel staat ook bekend vanwege zijn pathogene eigenschappen in verband met aspergillose van de longen en het veroorzaken van infecties van de cornea en otomycose. Wanneer is de besmettingskans met deze schimmel het grootst: bij de pindaboer, bij de opslag in productieland, tijdens het transport in de boot, de opslag in Nederland of in de Supermarkt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

De schimmelsoorten Aspergillus flavus en Aspergillus parasiticus maken aflatoxine aan. De schimmel kan groeien tijdens warme en vochtige opslag van grondstoffen (ongeveer 25º C en een luchtvochtigheid van 80 %). Dit kan vooral in tropische landen een probleem zijn. De kans op infectie is het grootst in Afrika en Zuid-Oost Azië, wanneer de producten in die landen na opslag geconsumeerd worden.

Door de strenge controle krijg je in Nederland minder schimmelgifstoffen binnen dan schadelijk is voor je gezondheid. Het risico is daarom klein. De gezondheidsvoordelen van granen, noten en peulvruchten wegen daar ruimschoots tegenop.
Amadea