Geen brood mee naar school...

Ik ben bijna 13 en ik zit op de middelbare school. Op een dag eet ik;

-Ochtend : Niks of 1 bakje cornflakes
-School : 1 ontbijtkoek en 1 koekje.
-Na School : Niks, 1 bakje cornfakes of 1 broodje.
- Avond : 1 bordje .

Vroeger at ik 3/5 broodjes en 2x borden avondeten.

Ik vind het echt vies om in de ochtend brood te eten. Ook op school word het 'ingepakt en wel' vies om te eten.

Op school heb ik soms een vreemd hongergevoel in me buik. Ik ben ongeveer 1.70 en 60 kilo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is 6 kilo minder dan een paar maanden geleden.

Dit heeft niks te maken met anorexia denk ik, want ik kots bijvoorbeeld niks uit.

Toegevoegd na 2 minuten:
haha en nu de vraag,

KAN DIT GEVAARLIJK ZIJN?

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik eet bijna snoep. Geen behoefte aan..

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik eet bijna geen snoep. Geen behoefte aan..

Toegevoegd na 28 minuten:
Bijna geen snoep*

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Zoals je in voorgaande antwoorden al is duidelijk gemaakt: je eet NIET gezond.

Gezond eten zorgt ervoor dat je lichaam:
• groeit
• vecht tegen ziekmakende bacteriën
• dingen repareert die stuk zijn in je lichaam, zoals het genezen van wondjes
• energie krijgt. Zonder eten kun je bijvoorbeeld niet ademhalen, sporten, fietsen en traplopen.
Gezond eten betekent dat je kiest voor producten met veel voedingsstoffen, zoals fruit en groente, brood en aardappelen. Je wordt sneller ziek en bent vaker moe als je niet gezond eet. Kortom: gezond eten is echt superbelangrijk.

Wat heb jij (meisje van bijna 13) per dag in ieder geval nodig?

- 2 stuks fruit
- 3-4 opscheplepels groente
- 3-4 opscheplepels aardappelen/rijst/pasta/peulvruchten
- 4-5 sneetjes brood (liefst volkoren)
- 1 plak kaas
- 600 ml melk(producten)
- 80-100 gram vlees/vis/kip/ei/vleesvervangers
- 1 eetlepel bak- en braadproduct
- 20-25 gram boter voor op brood
- 1 tot anderhalve liter vocht (inclusief melk)

Vergelijk dit eens met wat je nu eet....ik schrik daarvan! Je eet nu alleen maar zoete rommel waar je lichaam niks aan heeft. Er zit alleen een boel suiker in. Ook in de cornflakes. Als je 's ochtends brood eten moeilijk vindt, eet dan eens een schaaltje (volle) yoghurt met eventueel suikervrije muesli. Dat vult lekker en is erg voedzaam.

Doe ook eens de eetest voor jongeren van het Voedingscentrum: http://www.lekkerbelangrijk.nl/testen/
daar, en op de hele website www.lekkerbelangrijk.nl krijg je goede tips hoe je gezond kunt eten.

Doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft ook niet, maar zo doorgaan is ook geen optie. Bouw het langzaam maar zeker op.

Andere antwoorden (11)

Jas. Dit kan gevaarlijk zijn.

Buiten het feit dat je vrijwel geen fruit eet, wat je verzorgt van vitamines ed. eet je onregelmatig en weinig in een periode van je peven dat je juist voedingsstoffen hard nodig hebt om te groeien & je te ontwikkelen.

Als je brood vies vind [wat ik me wel kan voorstellen, ik was het brood op school ook zat] kan je dan niet iets met je ouders afspreken over bv soep in de kantine, en of ontbijt met musli/yoghurt/fruit?

Doen hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk barst je op school van de honger ; je eet veel en veel en veel te weinig voor een kind in de groei.
Als je brood 's morgens vroeg niet lekker vindt, jammer dan, maar koekjes zijn GEEN eten.
Eet dan ;s morgens fruit, of yoghurt met fruit, of conflakes, iets wat je wel lust, en anders leer je het maar eten.

Eet die boterham dan om tien uur (hier in Duitsland is dat heel normaal ; een klein licht ontbijt thuis, en om 9 uur op school twee boterhammen). Als je het lekker klaarmaakt en goed verpakt, is er helemaal niks mis met het meenemen van boterhammen. Doe er desnoods een blaadje sla tussen zodat het lekker vers blijft.

En tussen de middag moet je weer minimaal twee boterhammen hebben. En s avonds 1 bordje is ook wel erg weinig, ik zou daar zeker een BORD van maken.

Je hebt niet voor niks nu al ondergewicht, maar als je zo doorgaat, zul je op zekere dag gewoon flauwvallen, en in elk geval op school niet optimaal kunnen presteren. Je zet er niet bij wat je allemaal snoept en als tussendoortjes eet, maar dat kan allemaal op geen enkele manier compenseren wa\t je allemaal aan essentiele voedingsstoffen tekort komt.

Dat vies vinden zit ECHT tussen je oren ; je wilt vermoedelijk - net als alle pubers, ik heb er ook twee - gewoon liever alleen maar lieverkoekjes, maar zo zit het leven natuurlijk niet in elkaar. Gewoon normaal (blijven) eten, zorg goed voor jezelf, en besteed er gewoon iets meer aandacht aan zodat je het ook lekker vindt. Vooral het ontbijt kan ECHT niet wat je nu doet ; alleen maar suiker eigenlijk wat je eet. Niet aanstellen dus, brood eten. Thuis EN op school. We hebben zo ongeveer het lekkerste brood ter wereld met het lekkerste en de meest ekeus aan beleg (de Duitse kinderen kijken hun ogen uit als ze zien wat er bij ons allemaal op de broodtafel staat en vreten me de oren van het hoofd als ze hier zijn), dus er is geen enkele grond voor die redenering dan een stukje verwendheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gevaarlijk is een groot woord, maar als je zo doorgaat dan gaat het wel gevaarlijk worden.
je moet echt wel eten s morgens, dat is het allerbeste.
jij eet helemaal niets joh, daar moet je wel verandering in gaan brengen, je bent nog in de groei en je lichaam moet wel werken en als jij niets eet kan je lichaam niet bezig.
en anorexia zal je niet hebben, maar kijk wel uit.
gewoon smorgens 2 broodjes eten, tussen de middag wat eten en in de avond de warme maaltijd die je mams maakt eten en tussendoor een koekje of fruit, doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan gevaarlijk zijn maar het word echt gevaarlijk wat de andere ook zeggen als je zo blijft doorgaan dan is dat echt niet goed voor je. vooral in de ochtend is het echt belangrijk dat je goed ontbijt!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is sowieso geen goeie gewoonte.
Als je maaltijden overslaat bijv. Ontbijt(wat heel belangrijk is)
Mis je energie voor je hersenen en ook voor je lichaam.
Zo kan je lichaam de lunch, avondeten en ontbijt niet onthouden hoelaat en wanneer je eet, het beste is ook om ongeveer de zelfde tijden te eten zodat je lichaam in een constante Ritme zit en zo verteer je je eten beter.

Xxxx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het heel dapper van je dat je zo eerlijk opschreef wat je echt eet, want op de manier waarop je de vraag stelde geef je het gevoel dat je zelf ook al een beetje dacht dat dit vast niet in orde was.

Je hebt al meer antwoorden die allemaal hetzelfde zeggen, zoals je nu eet is HEEL ongezond.

Weet je, je moet nog zo lang doen met je lijf, je moet er zuinig op zijn!!! En als je nu niet goed groeit omdat je niet fatsoenlijk eet krijg je daar al over een paar jaar spijt van. en als je over 25 jaar één of andere kwaal krijgt loop je de kans dat je jezelf gaat verwijten dat je toen je 13 was zo slecht hebt gegeten (zelfs als het niet direct bewezen daardoor komt maar daar kun je dan toch aan gaan twijfelen).

Ik zou zeggen, ga 1 of 2 keer naar een dietiste om je alles eens goed uit te laten leggen. Je kunt het via de huisarts proberen, ALS je een verwijzing krijgt is het (gedeeltelijk) vergoed. Maar hopelijk zijn je ouders bereid (en in staat) dit te betalen want ik denk dat het je erg kan helpen een gezonder (en voor jou smakelijke) eetpatroon te ontwikkelen.

succes
amigo
13 jaar geleden
Je houdt van knapperige, smakelijke lichte voeding zo te zien.
Probeer eens te ontbijten met 2 uitgeperste sinaasappels en een banaan (staafmixer: shake).
Pauze: ontbijtkoek.
Lunch: kant en klare salade met stukjes kaas erin, of tonijn, een avocado of een handje noten. Dat blijft zonder dressing allemaal lekker droog en fris, en als je wilt doe je er een dressing doorheen als je ´t gaat eten.
Na school: een handje noten en een paar mandarijnen.
Avondeten: een ruime portie groente, misschien wat peulvruchten als bruine of witte bonen, geraspte (winter)wortel -met vers geraspte gember als je er van houdt, of versgemalen peper en wat komijnpoeder.
Misschien is het fijn om je juist te concentreren op smaakvolle dingen en niet op alles wat je niet lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(ik had mijn antwoord getypt toen internet er ineens mee ophield.. Dus hieronder mijn antwoord in de afbeelding ;)
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een keer is het niet erg, maar als je elke dag zo eet, kan het gevolgen hebben voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet gezond om zo weinig te eten.En zeker om 's morgens het ontbijt over te slaan. Misschien moet je wat meer experimenteren met beleg. bijvoorbeeld een pitabroodje met kip en feta?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals vele anderen antwoorden, dit kan gevaarlijk zijn.
Je krijgt inderdaad geen vitaminen en goede bouwstoffen binnen, zo heb je veel kans om ziektes op te lopen.
Begin vooral met fruit eten, en vis is ook heel goed voor je.
Krijg je dit ook niet binnen, begin dan desnoods (het is namelijk echt beter om gewoon vers voedsel te eten) aan vitaminepillen.

Om de honger te voorkomen, kun je inderdaad beter boterhammen eten, maar als je dat niet binnenkrijgt, dan in ieder geval een voedzame soort muesli/cornflakes. Met chocola erbij of yoghurt. Geen light-producten.

Ik hoop dat dit helpt!