Waarom kan een banaan een avocado sneller laten rijpen?

3 dagen geleden kocht ik een avocado die nog niet rijp was (je kon er een raam mee ingooien). Ik legde de avocado in de fruitschaal met een kleine tros bananen. Vanochtend wilde ik de avocado meenemen, maar deze was helemaal zacht geworden. Hoe kan het dat bananen het rijpingsproces versnellen van andere groenten en/of fruit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Rijpende bananen stoten etheen uit, en die stof versnel het rijpingsproces bij andere vruchten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Plus. het is weliswaar ethyleen en geen etheen,. maar kniesoor die daar oplet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ethyleen is volgens wikipedia de oude naam van etheen ;-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Etheen