Waarom is een banaan geel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom vuur heet is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij ooit wel eens een oranje banaan gezien?
Die zijn gewoonweg niet lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is toch wel een zinnig antwoord op te zeggen. Zo'n kleur komt niet uit het niets toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap gedaan som!

Het beste antwoord

Zoals aangegeven zijn niet alle bananen geel en aan de boom zijn ze groen. Die groene kleur wordt veroorzaakt door bladgroen dat alle plantencellen zoals de stengel en de bladeren groen kleurt.

Als de banaan is geplukt en rijpt wordt het bladgroen afgebroken en verdwijnt de groene keur. Andere stoffen die meer gele en oranje kleuren bevatten zoals Beta-Carothenen (o.a. proVitamine A) blijven wel achter en zorgen voor de kleuring van de vrucht. De kleur was er altijd al, maar werd gemaskeerd door het bladgroen.

Precies hetzelfde gebeurt in de herfst met bladeren.

Afhankelijk van het type carotheen is de kleur meer geel, meer oranje of bruin.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de onderste afbeelding een weergave van carotheen, verantwoordelijk voor de gele kleurstof.

Andere natuurlijke kleurstoffen staan op de wikipedia link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht doordat ze in het koelhuis ethyleen aan de lucht toevoegen zodat de banaan zijn gele kleur krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het ethyleen rijpt de banaan sneller en wordt dan geel (althans, de soort die wij het meest eten). De banaan produceert ook zelf ethyleen en rijpt zonder extra ethyleen zelf ook natuurlijk. Of het ethyleen direct het bladgroen afbreekt en dat dardoor de gele kleur naar boven komt weet ik niet. Ik denk zelf dat de gele kleur veroorzaakt wordt door de al aanwezige gele pigmenten. Als dat niet waar is, hoor ik dat graag natuurlijk, want dan is mijn antwoord niet correct. Ik denk niet dat ethyleen zelf verantwoordelijk is voor de kleur omdat als je bananen bij een zak avocado's doet deze ook rijpen (door het ethyleen van de banaan), maar niet geel worden.

Andere antwoorden (1)

Er zijn ook rode bananen, en onder de 400 verschillende soorten zullen er wel meer zijn die niet zuiver geel zijn
anneliez