Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat de smaak van mensen zover uit elkaar kan liggen?

Bijvoorbeeld mensen die van oranje/gele winegums houden terwijl ik ze niet te vreten vindt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
840

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

kan door gewoonte of associatie zijn.
je zou rode winegums niet lekker kunnen vinden omdat je ooit misselijk was toen je ze at (hoeft niets met elkaar te maken te hebben, maar je legt toch die link.
en zo doen andere producten je juist aan leuke dingen denken.
Maar het is ook een kwestie van wennen, smaakgewaarwording is verschillend bij mensen. Ik heb eens gehoord dat vooral bij korianderblaadjes, er mensen zijn die een heel onprettige smaakervaring hebben en het spul echt niet te pruimen vinden, terwijl anderen het gewoon lekker vinden
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Smaak is niets anders dan gewenning. Mensen wennen en hechten aan ALLES. Vandaar de grote verschillen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha is lust die dingen ook niet, maar drop weer wel terwijl het wel een broertje van winegum is.
Nou gelukkig maar dat niet iedereen hetzelfde lust.Nu kan ik iets lekker voor mijzelf houden als de andere hier in huis iets niet lekker vinden.Gemeen hé.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aha is lust moet Aha ik lust zijn.Foutje!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deels aangeboren, deels geconditioneerd. Jonge kinderen schijnen van nature een voorkeur te hebben voor 'zoet'. Wanneer je er bewust voor kiest kinderen in de eerste levensjaren uitsluitend hartig eten te geven en gezond zoet zoals fruit en rozijntjes, ontwikkelen ze er over het algemeen ook een voorkeur voor. In hartig eten zitten overigens doorgaans al voldoende suikers, dus al die snoep hebben ze eigenlijk helemaal niet nodig. Ik werk zelf met kinderen en vind het eigenlijk steeds schrikbarender worden wat kinderen met diverse gelegenheden allemaal aan snoep binnenkrijgen. Het lijkt meer een gewoonte te worden dan iets voor een speciale gelegenheid.

Verder sluit ik aan bij een eerder genoemd antwoord. Asociatie schijnt ook erg sterk te werken. Ik zag het onlangs nog bij mijn kat, die vrat stiekem in 1 keer een hele doos kattensnoepjes leeg (waarvan ze er maar 4-6 per dag mogen), die hij vervolgens weer uitkotste. Nu lust hij ze niet meer haha;-) Voorheen werd hij er nog wild van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plus: suiker is enorm verslavend. Als je maar lang genoeg je best doet vind je die winegums op een gegeven moment ook lekker;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaken worden door mensen verschillend ervaren. De ene mens vind zoet lekkerder en de ander vind zuur lekkerder....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding