Weet iemand een mogelijkheid (recept) om vanuit de gedachtegang van de ortomoleculaire voeding toch een hartige taart te maken?

Als je granen veelal vermijdt, hoe zou je dit dan toch kunnen oplossen?
Met boekweit? Amandelmeel, kastanjemeel, oid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (2)

Je zou een "bodemloze" taart kunnen maken. Wordt veel gedaan bij koolhydraat beperkte diëten. In de bron een voorbeeld.
bamibal
10 jaar geleden
Boekweit is botanisch gezien geen graan, maar voedingkundig gezien is geheel vergelijkbaar met granen. Het bevat geen gluten, maar dat is iets anders.

Als je op zoek bent naar een taartbodem zonder granen, dan zou je amandelmeel (maar dat geeft toch een realtief zoete smaak), aardappelmeel, sojameel, kastanjemeel (idem, smaakt ook een beetje zoet), cassavemeel of zo iets kunnen gebruiken.
Houd rekening met het feit dat deze melen meer vet bevatten (vooral amandelmeel) dan normale bloem, maar verder kan je elk willekeurig recept voor een normale taartbodem gebruiken.

Als je een taartbodem wil maken zonder gluten, dan heb je nog meer keuze. Gluten vind je vnl. in tarwe, rogge, gerst en spelt. Bloem en meel van de lijst hierboven, van rijst, soja, maïs, teff, boekweit, quinoa, glutenvrije haver, gierst... bevat geen gluten (of althans geen gliadines, die bij mensen met coeliakie intolerantie veroorzaken)
Deze melen kan je ook gebruiken bijna net zoals normale tarwebloem, maar je moet wel rekening houden met het feit dat een elastisch, kneedbaar deeg dat je uit kan rollen haast onmogelijk te verkrijgen is, simpelweg omdat er geen gluten hierin zit. Ik zou daarom kiezen voor een kruimeldeeg of zanddeeg, eerder dan voor een kneedbaar deeg.
Het is aan te bevelen om ei te gebruiken als bindmiddel, ook al staat het niet in je recept. Zie hier een link voor een basisrecept die je met vrijwel elke soort meel kan gebruiken.

Veel succes en eet smakelijk!!