Waarom zijn veel vanilleproducten creme/lichtgeel, terwijl vanillestokjes en het merg zwart zijn ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Vanillevla is een commerciele uitvoering van de oerversie: de franse crème anglaise. De kleur geel heeft eigenlijk niks met vanille te maken. De vanille herken je in de crème anglaise aan de zwarte puntjes (de zaadjes uit de peul). De volle melk van crème anglaise wordt gebonden door eigeel met suiker. Dit eigeel zorgt voor de kleur. Dezelfde reden als waarom banketbakkersroom, ‘gele room’ ook wel, geel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat creme/lichtgeel smakelijker overkomt dan zwart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mja. waaron niet groen, of roze dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groen wordt over het algemeen geassocieerd (oid, moeilijk woord) met schimmel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat was trouwens @Gameren
Omdat het word gemengd met room, eieren en dan krijgt het vanzelf een gele of lichtgele kleur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op www.uitzendinggemist.nl en dan naar 'Keuringsdienst van waarde', vind je ook een aflevering die hieraan gewijd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bloem van de plant is geelgroen, dus misschien daarom,
anneliez
13 jaar geleden
De kleur is oorspronkelijk niet zwart. Maar de vruchten van de vanille-orchidee (zie afbeelding) worden onrijp geplukt en vochtig verhit, daarna langzaam gedroogd, waardoor een fermentatieproces optreedt. Hierdoor verandert de onrijpe niet-aromatische vrucht in een zwart en glimmend vanillestokje met een fijne geur en smaak.
De kleur vanille wijst dus eigenlijk naar de kleur van de plant.