Als mosselen nog in vacuumverpakking uit winkel zitten, kan ik ze nog bereiden als de bereidingsdatum 5 dagen over tijd is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
32.1K

Antwoorden (3)

Als ze die 5 dagen in de koeling hebben gelegen, dan zou ik het nog wel aandurven. Als ze op kamertemperatuur hebben gelegen niet. Sowieso goed wassen en een tikje op geven, om te kijken hoe ze reageren en/of drijven.....
jc54
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Spoel de mosselen een paar keer in een (afwas) bak met steeds schoon, koud water tot er geen zand meer vanaf komt en doe de mosselen daarna in een (afwas) bak met ruim koud water (dit is nodig om de mosselen te controleren, open mosselen zullen zich nu sluiten). Borstel de mosselen één voor één onder koud stromend water schoon en trek zo nodig de baarden (die harig uitziende sliertjes) van de mosselen af - gooi tijdens dit werk de 'foute exemplaren' en twijfelgevallen weg: Werkwijze: - Alle mosselen met gesloten schelpen en een normaal gewicht - zijn goed. - Ongewoon zware mosselen (met gesloten schelp) - weggooien - het zijn 'zandmosselen' of 'slikmosselen' (er zit geen mossel in, ze zitten, zoals de naam al zegt, vol met vies zand). - Tik en paar keer met de bolle kant van een lepel op mosselen die open zijn, als de schelp dan niet sluit (duurt wel even) is de mossel dood en moet dat exemplaar weggegooid worden. - Kapotte mosselen - altijd meteen weggooien.
Mosselen worden niet vacuum verpakt. Ze moeten blijven leven om vers te blijven. Zuig je de verpakking om een mossel vacuüm, dan zal het dier bijzonder snel het loodje leggen. In werkelijkheid heerst binnen de verpakking een verlaagde druk van ongeveer 0,8 atmosfeer, om te zorgen dat de mosselen dicht op elkaar zitten en de schelpen gesloten blijven.

In de verpakking zit daarnaast een verhoogde zuurstofconcentratie. Door de lage druk, het hoge zuurstofgehalte en goede koeling kan de levensduur van de mosselen gerekt worden tot ongeveer tien dagen. Op de verpakking staat vaak een datum van een week, maar dat is voor de veiligheidsmarge en de tijd voor het vervoer naar de winkel.

Bij een overschreiding van de datum met maarliefst vijf dagen loop je een grote kans dat de meeste mosselen dood zijn gegaan en dus niet meer vers genoeg voor consumptie. Opeten is dan ook af te raden. Zelfs als er nog mosselen leven dan kan het rottingsproces van de dode mosselen de nog levende mosselen hebben besmet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ inderdaad, mosselen worden niet vacuüm verpakt. Het is: verpakt "onder beschermende atmosfeer".Het gas bestaat koolzuurgas en zuurstof.
Het koolzuurgas dient om bacterievorming tegen te gaan en de zuurstof is nodig om de mosselen in een gesloten omgeving levend te houden.
Mosselen moeten levend gekookt worden (egget)
Wat @ ronron1212 schrijft klopt wel, maar nieuwe "verse" uit Yerseke kopen is toch veiliger.
Als de datum die op de verpakking staat al 5 dagen overschreden is, raad ik je aan ze niet meer te eten. Schaaldieren kan je het best zo vers mogelijk eten en in elk geval vóór de houdbaarheidsdatum. Soms kan het nog 1 dag later, maar heel soms kan het nog tot hooguit 3 dagen....5 dagen is echt te lang.

De mosselen zijn ook niet vacuum verpakt maar 'onder beschermende atmosfeer'. Het gas bestaat uit zuurstof en koolzuurgas. De zuurstof is om de mosselen te kunnen laten leven in een gesloten omgeving (mosselen moeten leven totdat ze gekookt worden). Het koolzuurgas dient om bacterievorming tegen te gaan".
De uiterste houdbaarheidsdatum is ook gebaseerd op die beschermende atmosfeer. De mosselen bevinden zich in een soort comateuze toestand door de verpakking en dit moet ook niet al te lang duren.
Daar komt ook nog bij dat de mosselen in de verpakking de schelpen ietsje open hebben staan omdat ze in een ontspannen toestand verkeren. Ze liggen dan ook tot de datum nog in hun vocht.
Tot de uiterste datum zal je ook weinig tot geen vocht op de bodem van de bak vinden.
Daarna zal uit de schelpen veel vocht zijn weggelopen en dit zal je dan wel in de bak zien liggen. De mosselen zelf zullen ook droger zijn en ook al zouden ze nog leven, niet meer lekker zijn.
Bedorven mosselen kunnen zorgen voor een voedselvergiftiging en dat wil je niet meemaken!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou hier zeker geen risico mee nemen en weggooien...5 dagen na de TGT datum is te lang om ze nog veilig te kunnen eten. Ik neem aan dat de datum op de verpakking een TGT datum is en er geen THT opstaat. Bederfelijke waar heeft althans altijd een' Te GebruikenTot' datum en dit is echt een uiterste datum. Bij 'Te Houden Tot' is het slechts een datum waarop de kwaliteit nog goed is en meer een garantie voor de leverancier om geen schadeclaims te krijgen. Zolang je binnen die termijn geen goed product meer hebt, kan je als consument dus wel claimen, als je kunt aantonen dat je binnen die datum geen goed product aantrof.

Bij een THT datum kan je vaak wel tot enkele dagen na de datum het product veilig consumeren....alleen de kwaliteit is achteruit gegaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met verse schaaldieren zou ik echter geen enkel risico willen ingaan!
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ precies : goed antwoord!