zit er in alle soorten chocola zink?

ik las dat het in puur zit maar geldt dit ook voor melk en wit? en hoeveel zit er dan in per soort?

6 jaar geleden
2.3K
Amadea
6 jaar geleden
Zink is nodig bij de opbouw van eiwitten en daarmee voor de groei en vernieuwing van weefsel. Zink zorgt ook voor gezonde botten, haar en huid, en een goed geheugen. Daarnaast speelt het een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten. Zink is onderdeel van het hormoon insuline en het zorgt ervoor dat het afweersysteem goed werkt. Het draagt daarnaast bij aan de vruchtbaarheid. De maximaal veilige dosis voor zink is 25 mg per dag. Een acuut teveel aan zink is zeldzaam bij mensen. Wanneer er sprake was van een inname van een grote dosis zink in één keer, dan werd dit veroorzaakt door voeding of drank die in contact was gekomen met verzinkte blikken. De symptomen die hierbij optraden waren onder andere misselijkheid, braken, buikkrampen en diarree. Langdurige inname van teveel zink kan leiden tot onder andere anemie (bloedarmoede) en een vermindering van de weerstand. Bron: http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/zink/

Antwoorden (2)

Ja, in zowel witte chocolade, melk chocolade als pure chocolade zit van nature zink. De hoeveelheid varieert per merk, maar volgende de United States Department of Agriculture zijn de gemiddelde standaardgehalten als volgt:

melk chocolade 2.30mg/100g
pure chocolade 2.01mg/100g
witte chocolade 0,75mg/100g
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meer in melk dan in pure? Daarnaast geeft je bron geen waardes voor zink. (ik zie ze tenminste niet)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd er staat een link naar de bron, daarin kun je alle soorten eenvoudig vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar de melk chocolade's die ik aanklik zonder zink hoeveelheden, dus niet relevant.
Je geeft geen directe bron bij je getallen, beetje vergelijkbaar met google.nl als bron geven. o.a. deze
https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/64243?fgcd=&manu=&lfacet=&format=&count=&max=50&offset=&sort=default&order=asc&qlookup=cacao&ds=&qt=&qp=&qa=&qn=&q=&ing=
Ja, in alle soorten zit wel wat zink, in witte en melk is dit verwaarloosbaar.
In puur en extra puur zit redelijk wat, maar het is per 100 gram en dat is best veel chocolade.

melk
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=261
puur:
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=262
extra puur:
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1321

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik vraag me af of deze bron over melkchocolade klopt.
Die stelt 0,20 mg Zink.
Er staat ook dat er 32% cacao in zit.
In cacaopoeder zit 3,5 mg Zink per 100 gram
32% van 3,5 zou dan minimaal 1,1 mg zink per 100 gram opleveren.
(voor het antwoord maakt het verder niet uit, behalve dat het dan niet verwaarloosbaar is bij melkchocolade, hoewel het weinig blijft)