Kan je door banaan in combinatie met kaneel aankomen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.2K
Erna55
6 jaar geleden
Een heel busje kaneel bevat 120 kCal.
een banaan zo'n 250 kCal.
Wil je daar dikker van worden, zul je grote hoeveelheden moeten eten naast je normale voeding.
Ritsuka
6 jaar geleden
waarom denk je dat je door deze combinatie aan kan komen?

Antwoorden (3)

Je kunt niet aankomen door EEN banaan (in combinatie met kaneel).
Je kunt aankomen van alles als je daarvan te vaak en of te veel eet.

Van fruit mag je 2 stuks per dag eten. als je altijd alleen maar banaan eet dan kan je daar beter iets meer variëren.

Toegevoegd na 35 minuten:
In kaneel zit *coumarine* , een smaakstof.

Het Voedingscentrum
-zuivere coumarine veel eten veroorzaakt leverschade en remt de bloedstolling.
-langdurig gebruik van veel coumarine is mogelijk kankerverwekkend.
Chinese kaneel bevat veel coumarine. Deze kaneelsoort zit kaneelthee, kaneelstokken, pepernoten, speculaas, ontbijtkoek en appeltaart. Het is verstandig hierop te letten.

Het Voedingscentrum adviseert niet te veel kaneel te eten.
Jarenlang elke dag speculaas en ontbijtkoek (met Chinese kaneel) : niet doen. Normaal en gevarieerd gebruik kan geen kwaad. Neem in plaats hiervan : de Ceylon-kaneel. (uit Sri-lanka, vroeger Ceylon geheten). Te koop in de supermarkt (aangegeven op verpakking).
In Ceylon-kaneel zit amper coumarine, deze kaneel kun je dus royaal over je havermoutpap strooien.
http://www.elleeten.nl/Food/Huh-Is-kaneel-slecht-voor-ons

Toegevoegd na 46 minuten:
Bananen
Bananen hebben een lage glycemische index, afhankelijk van hoe rijp ze zijn
Kortom: Bananen hebben een lage tot gemiddelde GI. De hoeveelheid suiker en de mate waarin het de bloedsuiker laat stijgen worden verhoogd tijdens het rijpen.
Kijk eens in de bron, hier zie je dat een (over-)rijpe banaan minder geschikt is. Je kunt dus beter kiezen voor een net rijpe banaan.
https://www.ahealthylife.nl/bananen-dikmakers-slankmakers/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Hoewel bananen gezond zijn, is het wel belangrijk om te weten dat ze fructose (fruitsuiker) bevatten. Fructose is een suikersoort die het afvallen kan vertragen of zelfs helemaal kan voorkomen.
Ritsuka
6 jaar geleden
heb je daar een bron bij @ronron1212 ?
als je in een kcal tekort zit val je als het goed is gewoon af.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212 Bij bananen is het afhankelijk van de mate van rijpheid. In mijn bron vind je een overzicht van bananen in verschillende stadia onrijp/groen tot overrijp.
https://www.ahealthylife.nl/bananen-dikmakers-slankmakers/
Ja dat kan.
Banaan bevat per 100 gram 88 kcal
Kaneel bevat per 100 gram 247 kcal
Kaneel bevat dus zelfs meer energie dan banaan, als je er dezelfde hoeveelheid van eet.
Je kunt dus van ieder product apart aankomen, als je inname voldoende hoog is, en ook van de combinatie kun je aankomen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
met 100 gram kaneel zit je boven de veilige dosis van coumarine: https://examine.com/supplements/cinnamon/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka,
Dat klopt, ik zeg ook niet dat je het moet eten, ik geef de voedingswaarde aan. Maar je hebt gelijk, met kaneel moet je oppassen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overdreven?
Vraag gaat over een banaan en (een beetje) kaneel.
Is een antwoord over 'de voedingswaarde' vergelijken onnodig?. Je eet namelijk een banaan met een beetje kaneel en zeker niet
een kaneel met beetje banaan :)
In principe kom je echt niet aan door het eten van banaan met kaneel. Toevoegen van kaneel is meestal een hoeveelheid van enkele milligrammen dus absoluut te verwaarlozen. Banaan bevat zetmeel, maar stilt ook de honger, zodat je (automatisch?) minder eet van andere dingen. Bovendien zijn de meeste verkochte bananen niet helemaal rijp, zodat het zetmeel daarin zowel maag als darmen onverteerd verlaat en dan meer werk als voedingsvezel (positief dus). Men noemt dat het resistente (niet of slecht verteerbare) zetmeel van de banaan.

Meer (onverwachte verrassingen) over bananen vind je op:
https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/zijn-bananen-energierijk-en-dus-dikmakers