Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang moet een (oude) elektrische perculator ZONDER tijdschakelaar pruttelen?

Bij de kringloopwinkel heb ik een oude eletrische perculator (pruttelpotje) gekocht.
Er zit echter geen tijdschakelaar op; het apparaat schakelt dus niet vanzelf uit.
- Hoe lang moet ik het laten pruttelen om koffie te krijgen die niet te slap of te sterk is?
- Wat is een goede water/koffie verhouding?
- Maakt het uit voor de sterkte van de koffie of ik grofgemalen koffie of koffiebonen gebruik?
- Bestaat er speciale perculatorkoffie?
- Is er een groot verschil van kwaliteit tussen merken van koffie?

Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Handgemalen koffie krijg je de meeste aroma in je koffie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De tijd is afhankelijk van de hoeveelheid koffie die je wilt zetten. De koffie is klaar als (bijna) al het water van het reservoir (onderin) via de zeef met koffie naar je kan (bovenin) is gestegen. Houd het proces in de gaten door af en toe het deksel te openen en te kijken. Na een aantal keren herken je het geluid van de bijna-klaar-pruttels en weet je wanneer je koffie klaar is.

In een percolator moet je middelfijn gemalen koffie gebruiken. Dus niet te grof, ook niet extra fijn. Verse bonen kan ook, maar die moet je dan wel eerst zelf malen met een koffiebonenmolen voordat je koffie kunt zetten.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje Inekez1 voor je snelle en duidelijke uitleg!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding