Bevatten sojaproducten dezelfde baceterien als melkproducten?

Binnenkort heb ik een operatie aan mijn gebit. Van de tandarts mag ik de eerste twee weken erna geen melkproducten gebruiken. De bacterien in melkproducten zouden ontstekingsbevordelijk zijn. Nu gebruik ik sojaproducten. Geldt dit ook voor sojaproducten? De tandarts kon deze vraag niet beantwoorden. Het zou fijn zijn als ik wel sojaproducten zou kunnen nemen omdat ik de eerste dagen alleen vloeibaar en daarna zacht voedsel kan eten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rijstmelk, kokosmelk en "melk" gemaakt van noten zoals amandelmelk zijn een stuk gezonder dan sojamelk. (een paar dagen sojamelk kan weinig kwaad, maar lange termijn veel gebruik wel)

Antwoorden (2)

Sojaproducten bevatten doorgaans twee soorten bacteriën:
yoghurtculturen / -fermenten (S. thermophilus, L. bulgaricus),

Toegevoegd na 5 minuten:
Normaal staan die op de engrediëntenlijst van het product vermeld.
fremar
7 jaar geleden
Zuivelproducten bevatten melkzuurbacteriën, waardoor onder andere tandplak ontstaat. Tandplak op gezonde tanden en tandvlees kun je makkelijk wegpoetsen. Na een operatie kan dat soms niet goed, en als het beschadigde tandvlees nog niet goed hersteld is, kan er een ontsteking ontstaan.

Sojaproducten worden vaak met yoghurtculturen gefermenteerd, waardoor een deel van de suikers uit de soja worden omgezet. Er ontstaan dan ook melkzuurbacteriën in het sojaproduct. Bovendien bevatten sojaproducten van nature ook meer suikers dan gewone zuivelproducten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Sojamelk is meestal niet gefermenteerd en bevat dus geen melkzuurbacteriën. Dat geldt overigens ook voor gewone melk.

Sojaproducten (sojayoghurt, -yoghurtdrink, toetjes en dergelijke) zijn wel gefermenteerd.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Fremar en Ineke, betekent dit dat ik wel sojamelk maar geen andere sojaproducten kan eten? In dat geval kan ik Brinta eten, dat vind ik erg lekker.
Inekez1
7 jaar geleden
ALS (àls!) de tandarts de melkzuurbacteriën bedoelde, zou dat moeten kunnen. Eventueel zou je bij de tandartspraktijk kunnen vragen of het idd om melkzuurbacteriën ging i.v.m. tandplak. Ik heb nog gezocht naar andere bacteriën die in melk of zuivelproducten zouden zitten, maar kan er niks van vinden wat dan ook in de sojamelk zit.
Dus ik denk dat brinta (of andere pap) met niet-gefermenteerde sojamelk moet kunnen.