Wat is het verschil tussen normale en Belgische chocolade?

Dit vraag ik me al heel lang af. Ik heb het al aan verschillende personen gevraagd, maar de een zegt dat Belgische chocolade echt in België wordt gemaakt, de ander zegt dat er meer room in Belgische chocolade zit en heel veel weten het niet.

Ik ben al bijna een jaar op zoek naar dit antwoord. Weet iemand dit misschien? Of wat denk jij?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
SimonV
7 jaar geleden
Wat bedoel je met "normale chocolade"? Volgens mij zit er niet een echt verschil tussen Belgische en bijvoorbeeld Zwitserse chocolade. https://nl.wikipedia.org/wiki/Chocolade#Belgi.C3.AB
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Belgische chocolade is toch inferieur... i.h.a....? http://tinyurl.com/gpskkuz

Antwoorden (2)

'Onze(belgische) specialiteit is dat wij de kunst kennen om chocolade zeer korrelvrij te maken, waardoor hij smelt in je mond. Terwijl je in sommige landen zal merken dat er nog altijd kleine korrels in de chocola zitten. Sommige chocolademakers laten de bonen gedurende 48 uur malen, of 72 uur, of drie dagen ... Dat is een beetje volgens de specialiteit van het huis.'

Toegevoegd na 4 minuten:
De fijne structuur. Belgische chocolade wordt zo fijn gemalen dat het een structuur van slechts 15 tot 18 micron heeft.

Hoog cacaogehalte. Belgische chocolade heeft een hoger cacaogehalte dan de meeste buitenlandse producten.

Enkel cacaoboter. Belgische chocolade bevat 100% cacaoboter.

De keuze van de bonen. Traditiegetrouw hebben de Belgische chocoladefabrikanten steeds cacaobonen van hoogstaande kwaliteit verwerkt.
fremar
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Je mooie antwoord klopt als je Belgische chocola vergelijkt met goedkope chocolade.
Maar voor Zwitserse chocolade gaat hetzelfde verhaal op.
Utrecht
7 jaar geleden
En Nederlandse of Duitse merkchocolade ook.
Het is dus puur marketing....
SimonV
7 jaar geleden
Het enige bijzondere is dat de praline in België in 1912 door de bakkers van Neuhaus werd uitgevonden.
Er is geen verschil in de chocolade zelf. Dat er 100% cacaoboter in zit hoeft zelfs niet maar is meestal wel het geval. De bonen komen overal vandaan, ook daar is weinig verschil met andere landen. De fijnheid van de korrel is ook bij ons niet beter als bij vele anderen. Waar België bekend om is, is het eindproduct: De praline. In weinig andere landen zal je een zo grote verscheidenheid van vullingen tegenkomen als bij ons. De traditionele "balotin" maakt het verhaaltje af. En jammer genoeg, er wordt ook veel rommel geproduceerd onder het label "Belgisch". Wel is het zo dat België de grootste chocoladefabriek ter wereld heeft. (in Zwitserse handen)