Wat is nu precies gebonden soep?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bakkie soep gaat er altijd in, ja!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan schijf ik bij je aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezelli!

Het beste antwoord

Je hebt niet gebonden soepen;consommé,kippensoep, bouillon en je hebt gebonden soepen; pureesoepen,veloutéoepen,roomsoepen.

De niet gebonden soepen zijn helder. Neem en soepbord met een bloemmotiefje op de bodem en doe hier een schep soep in. Je ziet het bloemmotief nog net zo duidelijk
Bij een gebonden soep zie je het niet meer omdat je er niet meer doorheen kunt kijken.

Gebonden soepen;
Pureesoep;
Door puree(moes) van bep. ingrediënten die tevens de smaak aan de soep geven. Deze soep krijg je door de soep te mixen wanneer alles gaar is.
Denk aan erwtensoep, bruine bonensoep, aardappelsoep.

Veloutéoep;
Potage velouté is een vlees-,vis-, of gevogeltebouillon die afgemaakt wordt met een liaison van room en eidooier.
De soep is zacht van smaak en fijn van structuur.Een veloutésoep mag je niet aan de kook brengen nadat de liaison eraan is toegevoegd. In feite trek je eerst de bouillon, maakt een roux op basis van boter en bloem en roert de bouillon geleidelijk door de roux. Weer aan de kook brengen en ½ uurtje , af en toe roerend zachtjes garen,dan op smaak maken. Intussen heb je met een garde een mooi verbonden geheel (liaison) geroerd van room en 1 eidooier.Neem de veloutésoep van het vuur en voeg roerend toe aan de liaison.
Voor gebonden tomatensoep bijv. smelt je boter in een pan, doe er tomatenpuree bij en laat 3 min. ontzuren.Dan de veloutésoep erbij en onder voortdurend roeren aan de kook brengen, wat gare rijst erdoor en afmaken op smaak.
Daarna dus altijd zonder vuur aan de room-eidooier toevoegen.Aan cremesoepen kun je allerlei gare garnituren toevoegen die er op het laatst aan toegevoegd worden zoals, bloemkoolroosjes, champignons, juliennne van ossetong etc.

Roomsoepen.
Soepen waar op het laatst room wordt toegevoegd.

Een gebonden soep hoeft dus niet echt veel dikker te worden, wordt het echter wel iets meer dan heldere soep.
ligt eraan hoeveel bindmiddel je toevoegt.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Gebonden soep is dikker dan alleen bouillon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zit er dan een stuk touw omheen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is ouderwets, tegenwoordig wordt er vaker klitteband gebruikt. Daarmee zet je de soep net zo goed vast, zelf kan hij niet loskomen, maar in geval van nood is klitteband gemakkelijk los te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, leuk. Plus!
soep met room

http://nl.wikipedia.org/wiki/Soep_(voedsel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets dikkere soep. Dus geen water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soep dat gebonden is met een verdikkingsmiddel.
Dit kan ei, room of aardappel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oorsprong wordt gesmolten boter met bloem gemengd
op een laagvuurtje dan gaat de bouillon erbij, glad geroerd en aan de kook gebracht. Al het andere zijn toevoegingen zoals; room, eidooier, tomaten puree e.d.
Wil je liever geen boter? Dan de bouillon bijna aan de kook brengen en de glad geroerde bloem met water erin gieten en weer aan de kook brengen.
Aangenomen dat voor beide vormen de smaakstoffen in de bouillon zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebonden soep is een dikkere soep dan normaal, en niet doorzichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een paar handboeien in een blik soep, met een touwtje eromheen"

Aangemaakte soep, met zetmeel denk ik. dat maakt de soep minder waterig. Erwten doen dat ook, en bonen. alles wat water bindt en minder vloeibaar maakt. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt heldere soepen, die bevatten bouillon en eventueel vermicellie... ze zijn waterdun.
een gebonden soep is iets dikker en is 'gebonden met bloem, maizena of aardappelmeel bv.
Deze soepen zijn altijd ondoorzichtig...en worden soms afgemaakt met room. Vaak wordt een dergelijke soep gemaakt d.m.v. een roux, een gelijke hoeveelheid boter en bloem laten garen, en daarna geleidelijk verdunnen met bouillon..